Primeur: Kunst in het museum!

De kameleon van Paul Door: Yorna Aimee Friemann

De tentoonstelling The Hidden Picture: 40 jaar kunst verzamelen bij ING in het Cobra Museum laat een selectie zien van ruim zeventig kunstwerken uit de ING Kunstcollectie, één van de oudste en meest internationale bedrijfscollecties in ons land. Het is de eerste tentoonstelling waarbij werken vanuit de gehele ING Collectie, afkomstig uit België, Nederland, Polen en Verenigd Koninkrijk, bij elkaar te zien zijn.

SS-officieren en vrouwelijk naakt
Bij een tentoonstelling van een bedrijfscollectie uit de financiële wereld denk je wellicht aan statige portretten en veel ‘stijve’ kunst. Maar The Hidden Picture zit vol abstracte en conceptuele juweeltjes die zich normaal achter kantoordeuren bevinden. Als liefhebber van moderne kunst was ik blij verrast. Een opvallend werk is van de hand van de Zwitserse fotograaf Balthasar Burkhard. Hij maakte voor de fotoserie Sevilla 05 in 2007 naaktportretten van Spaanse kunstenaressen. Wij zullen met zijn allen niet meer raar opkijken bij een naaktportret in een tentoonstelling, maar als dat naaktportret onderdeel is van een bedrijfscollectie, wordt het opeens een stuk vooruitstrevender.

Naast Burkhard is ook de installatie Sans-souci van Christian Boltanski uit 1991 intrigerend. Boltanski ontdekte op de vlooienmarkt in Berlijn oude fotoalbums en lijstte 115 foto’s in voor zijn installatie. Verliefde stelletjes, familiefeestjes en lachende vaders met een kind op de arm. Niets aan de foto’s verklapt dat de afgebeelde mannen nazi-officieren zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. De lieflijke kiekjes staan in sterk contrast met de daden van de officieren.

De Ateliers
Speciaal voor deze jubileumtentoonstelling zijn drie kunstenaars van kunstenaarsinstituut De Ateliers uitgenodigd om nieuw werk te maken. Voor mij sprong het werk van Paul Geelen hier direct uit. Het uitgangspunt voor zijn installatie is een lichtplan dat gebaseerd is op het ritme en de dynamiek in de oogbewegingen van een kameleon en de bewegingen van beveiligingscamera’s. Een groot zoeklicht dat alle kanten op schiet, trekt al vroeg in de tentoonstelling je aandacht. Eenmaal bij de lichtbron aangekomen blijkt deze onder een kooi te staan waarin het huisdier van de kunstenaar tijdelijk zijn thuis heeft gevonden; een levende kameleon.

Dinnertime
Per toeval tref ik Ramon ten Zende (Bedrijfsvoering Cobra Museum voor Moderne Kunst), die net de kooi openmaakt om er een sprinkhaan in te zetten. Hij vertelt dat de meeste bezoekers het langst blijven staan bij het kunstenaarsdier. Sommige maken zich zorgen, omdat zij een museum geen plek vinden voor het beestje. Maar de eigenaar komt regelmatig kijken hoe het met zijn kameleon gaat en vooraf is overlegd met de Dierenbescherming, die geen bezwaar maakte.

De kameleon van Paul en de intrigerende tentoonstelling The Hidden Picture is nog tot begin januari te zien in het Cobra Museum voor Moderne Kunst te Amstelveen. Praktisch om de hoek van Amsterdam en een bezoek is daarbij absoluut de moeite waard, helemaal omdat al dat moois straks weer achter de kantoordeuren van de ING verdwijnt.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie