Zelf aan de slag met Mix Match Museum

Nina Simon stelt in haar boek The Participatory Museum dat in de laatste twintig jaar het publiek dat naar musea gaat is afgenomen en vooral het oudere publiek overblijft. Musea moeten weer in contact komen met hun publiek en met de moderne maatschappij. Dit moeten musea volgens Simon doen door bezoekers actief deel te laten nemen in de culturele wereld. Mix Match Museum is zo’n project waarbij het publiek aan het werk wordt gezet door verschillende musea.

Dat participatie een trend is in de erfgoedwereld mag duidelijk zijn. Het speelt tegenwoordig een steeds grotere rol bij collectievorming en waardering en het geven van inhoud bij objecten en thema’s. Daarnaast is in het afgelopen decennium veel tijd en geld gestoken in het digitaliseren van collecties. Hierdoor ontstaan er digitale databanken met oneindig veel objecten. Maar wat wordt er dan uiteindelijk met die digitale databanken gedaan? Door collecties voor iedereen toegankelijk te maken gaan er weer deuren open met nieuwe mogelijkheden. Bij Mix Match Museum worden participatie en digitalisering gecombineerd.

Wat is Mix Match Museum?
Het is een samenwerkingsproject van zes toonaangevende musea in Nederland: het Amsterdam Museum, het Groninger Museum, het Kroller-Muller Museum, Museum Boerhaave, Museum TwentseWelle en het Van Abbemuseum. Door elk museum zijn er vijftig objecten beschikbaar gesteld, waardoor er door het publiek gekozen kan worden uit totaal driehonderd objecten. Tot 10 januari 2015 kunnen zij dit doen en met de door hun gekozen objecten kan er een eigen online expo worden gemaakt. Er wordt maar één voorwaarde gesteld: er moet een goed verhaal achter de keuze zitten. Uiteindelijk wordt van alle online exposities er één uitgekozen. Deze zal ook daadwerkelijk in één van de zes musea te zien zijn.

De kern van Mix Match Museum is een online platform waar de objecten vanaf 10 oktober in de etalage staan. Conservatoren van de verschillende musea hebben deze objecten gekozen. Hier zitten ook voorwerpen en kunstwerken tussen die zelden of nooit voor publiek te zien zijn. Met deze objecten kunnen bezoekers via de website een eigen expositie bouwen. Tussen de vele projecten voelt deze vorm van participatie toch vrij uniek aan. De musea geven hun rol als conservator en tentoonstellingsmaker uit handen en laten het publiek ervaren hoe het is om zoveel kunstwerken en objecten onder hun hoede te hebben. Maar juist ook hoe het is om voor dilemma’s te staan en goede keuzes te moeten maken. Eindelijk kruipt het publiek echt in de rol van conservator en tentoonstellingsmaker!

Creatief en persoonlijk
Natuurlijk geven de musea niet helemaal het heft uit handen. Want zij bepalen uiteindelijk welke concepten gerealiseerd worden. Maar dat neemt niet weg dat bezoekers echt actief mee kunnen doen en een kijkje achter de schermen krijgen. Ze ervaren wat er allemaal komt kijken bij het maken van een tentoonstelling. Want ze kunnen ook voor echte problemen komen te staan. De musea hebben vijftig objecten beschikbaar gesteld, maar er reizen er uiteindelijk zo’n tien a twintig naar andere musea. Er worden dus echt objecten tussen de verschillende musea uitgewisseld. Er moet dus ook goed over nagedacht worden dat het niet voor alle objecten haalbaar is om die naar een ander museum te verplaatsen. Uiteindelijk zullen er ook door de deelnemende musea keuzes moeten worden gemaakt. Want welke tentoonstelling is nou het meest origineel, praktisch, creatief of inventief? Of misschien zit er achter één van de tentoonstellingen wel gewoon een mooi persoonlijk verhaal.

Populair
Het project blijkt populair. Op de website van Mix Match Museum zijn al pagina’s vol met inzendingen te vinden. Meteen zie je welke objecten het populairst zijn. Een foto van David Bowie gemaakt door Anton Corbijn komt in veel exposities voor. Sommige bezoekers hebben het duidelijk heel serieus genomen. Met een uitgebreide motivatie proberen zij de conservatoren over te halen om hun online expositie uit te kiezen. Maar de meeste bezoekers komen niet verder met hun motivatie dan een simpele “Dit zijn mooie kunstwerken”. De vraag is dan ook in hoeverre de musea bij de bezoekers hebben kunnen overbrengen wat het doel was. Want aan de meeste exposities lijkt niet heel veel aandacht te zijn besteed. Ook ik merk bij het maken van een expositie dat het nog best moeilijk is om de goede kunstwerken bij elkaar te selecteren. Na een tijdje laat ik het project maar voor wat het is. Ik heb niet de behoefte om er goed over na te denken. Aan de andere inzendingen te zien, denken meer mensen er zo over. Maar dat het project een grote groep mensen heeft bereikt is wel te zien. Misschien zitten er niet veel creatieve, inventieve of persoonlijke exposities tussen, het kan wel zo zijn dat er op deze manier weer nieuwe mensen met de musea en hun collecties hebben kennis gemaakt. En dat is voor de musea misschien ook wel een belangrijk doel.

Wil jij met een eigen gemaakte expositie in één van de deelnemende musea te zien zijn? Maak dan nu een eigen online expositie. Dit kan nog tot 10 januari. Ga naar de website van Mix Match Museum en ga aan de slag!


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie