´Out of the white cube´

AMSTERDAM - Om bezoekers vandaag de dag aan te spreken, is meer dan enkel een tentoonstelling met glazen vitrines en objecten vereist. Musea zoeken al langer naar het ei van Columbus. Met dynamische en technologische hoogstandjes ondergaan sommige musea soms totale metamorfoses en worden zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Zowel binnen als buiten musea vinden we inspirerende voorbeelden met theater, film, dans en muziek.

Pianola Museum

Gelegen in de Jordaan vinden we het kleine en sfeervolle Pianola Museum. Het museum staat geheel in het teken van de pianola, het broertje van de piano. Naast een omvangrijke collectie van pianola´s beheren ze bijna 30.000 rollen die ze wekelijks met concerten ten gehore brengen. Naast tentoonstellingen en rondleidingen is er een concertagenda met een breed muziekaanbod zoals jazz, tango, klassieke muziek en meer. Met de uiteenlopende muziekstijlen spreekt het Pianola Museum een divers publiek aan. In de concerten staat elke keer een speciaal aspect van de pianola centraal dat wordt gecombineerd met live optredens.

Met de kleine huiskamerconcerten creëert het museum een intiem gevoel bij bezoekers, en dat is precies wat bezoekers vandaag de dag aanspreekt. Denken vanuit het publiek zonder af te doen aan de inhoud. Een strategie om aantrekkelijk te blijven en het publiek veelzijdig te bedienen. Niet reiken naar grotere hoogte, maar slim datgene benutten waar je al sterk in bent.

Kunst met een klik

In de Stadsschouwburg aan het Leidseplein vinden we een totaal ander praktijkvoorbeeld. Afgelopen maand stond daar na de succesvolle eerste editie vorig jaar, wederom De Grote Kunstshow op de planken. Een concept naar het idee van Johan Idema, cultureel adviseur en passionele promotor van vernieuwing binnen de kunstwereld. Vanuit je luie stoel komen unieke en opvallende kunstwerken uit de Rabo Kunstcollectie aan bod. Met een klein gezelschap zit je op het podium en leer je het verhaal kennen achter een tiental werken. In plaats van een uitgebreide analyse draait het om de klik met het kunstwerk. Aangevuld met theatrale elementen als licht, geluid, film, en zelfs geur beleef je een realiteit die uit meer bestaat dan wat je alleen ziet.

Het thema van De Grote Kunstshow is zintuiggelijkheid en kunst. Het opvallendste voorbeeld hiervan is misschien wel de afsluiter. Uit het donker wordt een grote ijskist het podium opgereden. Vanuit de kist vloeit een dikke nevel waardoor het publiek op het puntje van zijn stoel kruipt. Presentator Lucas de Man, theatermaker en performer, nodigt het publiek uit het werk van Joep Koelewijn te ondervinden. Groene ijsco´s komen te voorschijn, koppen van prominente figuren uit de geschiedenis, allen met een eigen betekenis en laag in het werk van Koelewijn. Dappere, maar nieuwsgierige vrijwilligers uit het publiek proeven en likken aan het werk en worden uitgedaagd na te denken over het materiële en immateriële aspect van de afgietsels. Een bijzondere presentatie die wel heel dicht bij het publiek komt.

Buiten het boekje

Door af te wijken van het bekende pad vinden we niet alleen inspirerende ideeën in musea, maar ook daarbuiten. Door ´out of the white cube´ te denken, komen we voorbeelden tegen die creativiteit verbinden aan het publiek. Het zijn niet zozeer voorbeelden om het hoofd boven water te houden, maar eerder inspirerende showcases waaruit klassieke musea lering kunnen trekken over hoe het publiek beter bij de hand te nemen. Een kruisbestuiving tussen de verschillende kunsten waarin niet concurrentie maar coöperatie centraal staat. Wellicht slaan we hiermee een nieuwe weg in en worden we zo nog eens verrast door bijzondere toekomstige samenwerkingen.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie