Erfgoed & De Stad #1

Dit verhaal is geschreven in de aanloop naar het Nationaal Congres Citymarketing dat op 8 juni 2015 in het teken staat van 'Heritage Marketing'. Meer informatie en aanmelden: http://tinyurl.com/nxj3lax

De stad groeit. Kleinere gemeenten lopen leeg. Ook erfgoed heeft daar onder te lijden. Gebouwen die eerst in gebruik waren, komen leeg te staan en raken vervallen. Vorig jaar presenteerde de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een Europees onderzoeksrapport naar de kansen die juist datzelfde erfgoed biedt om de krimp te begeleiden of te beperken. Zo wordt de sociaal-economische en symbolische functie genoemd die bewoners en bezoekers kan werven of binden. De aanbevelingen, naar aanleiding van een aantal Europese casestudy's, bieden ook handvatten voor Nederlandse gemeenten die bijvoorbeeld bezig zijn met het herbestemmen van monumentale gebouwen. Benieuwd naar voorbeelden van hoe erfgoed wordt ingezet in krimpgebieden? Meld je dan aan voor het Nationaal Congres Citymarketing 2015. Studenten kunnen deelnemen tegen gereduceerd tarief!

Eén van de succesvoorbeelden van herbestemming die in het rapport wordt genoemd is de Zeche Zollverein in het Duitse Ruhrgebied. Toen de mijnen daar eind jaren '80 sloten, groeide in de omgeving langzaam het besef dat dit gebied van groot belang was voor de gemeenschappelijke identiteit. Er volgde een masterplan die de oude architectuur verbond met nieuwe bedrijven, een designschool en musea als het Ruhr Museum en het Ret Dot Designmuseum. Gebiedsmanager Paul Lawitzke (Ruhr Tourismus) is keynote spreker tijdens het Nationaal Congres Citymarketing 2015 op 8 juni in Zaanstad. De Zaanstreek is, als oudst industriegebied van Europa, in het bezit van veel industrieel erfgoed. Naar aanleiding van het thema 'heritage marketing' zal Paul o.a. vertellen over herbestemmen van industrieel erfgoed en de European Route of Industrial Heritage(ERIH). Meer informatie over NCC15 en aanmelden: http://tinyurl.com/nxj3lax


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie