Werken in een galerie

Als Reinwardtstudent zijn er nogal wat vragen over waar je belandt als je de kunsthandel in wilt. Fenna Lampe is in 2011 afgestudeerd aan de Reinwardt Academie en werkt nu al bijna drie jaar als Gallery Manager bij Galerie Ron Mandos in Amsterdam.

From student to gallery-manager
Fenna begon met studeren op haar 17e aan de kunstacademie in Breda. De studie ging razendsnel, hierdoor stopte ze na twee jaar met de opleiding en ging werken bij een accountantsbureau. Na zes maanden stopte ze met dat werk en ging naar Den Bosch. Daar richtte ze een jongeren productiehuis op samen met een paar vrienden. Fenna zorgde voor de zakelijke kant van het jongerenhuis en de rest regelde de projecten die ze samen bedachten.
In 2007 begint Fenna te studeren aan de Reinwardt. Meteen al vond ze kunstgeschiedenis met al zijn oude meesters erg boeiend. Het kijken naar de betekenissen en symboliek in hun werken vond ze reuze interessant. Ook als je zag hoe de hedendaagse kunst daar nu op reageert en mee participeert. De moderne kunst kent vele grote ‘meesters’, maar het zijn toch de kunstenaars van nu die Fenna het meeste aanspraken. Sophie Calle is haar favoriete kunstenares.

Vakken als conservering en beheer en behoud vond ze niet bijster interessant. Maar al deze vakken zijn onderdeel van de culturele sector en Fenna had nog altijd in haar huidige baan bij de Galerie veel aan de diversiteit van kennis die ze heeft opgedaan bij de Reinwardt. Wanneer er bijvoorbeeld bruiklenen van moderne werken binnen komen moesten deze op de juiste manier worden opgehangen. ‘Zo werd de Galerie een keer verbouwd. Ik wist dan waar we op moesten letten, waar we extra voorzichtig mee moesten zijn en waar bepaalde materialen op zouden reageren.’ Waar de Reinwardt nog wel les of training in zou kunnen geven is het aanspreken van verschillende mensen, want met alleen een goed verhaal kom je er niet. Klantvriendelijkheid in een galerie is namelijk erg belangrijk.

Participation
Fenna Lampe doet in haar derde jaar de minor Publiek en participatie. Bij de lessen van Ruben Smit leert ze veel door middel van praktijklessen. Ze gaan er vaak op uit met de hele klas: ‘Het belangrijkste wat ik toen heb geleerd is dat je altijd om je heen moet blijven kijken naar wat er gebeurt. Je moet zelf ontdekken wat wel en niet werkt bij het publiek. Door de excursies vanuit school hadden we de juiste mensen voor onze neus waaraan dan veel gevraagd kon worden.’

Dan, in het laatste jaar van de Reinwardt, schrijft ze haar afstudeerscriptie over publieksprogrammering. Fenna heeft al vrij snel in de gaten dat tentoonstellingen ontwerpen en maken heel leuk is, maar dat je eerst moet weten wie je bedient voordat je een goed programma kan schrijven. Ze is benieuwd naar het beleid van verschillende instellingen over de hele wereld en doet daar meer onderzoek naar. ‘Het uiteindelijke uitwerken van de scriptie was echt een bevalling. Ik werkte in die tijd voor Foam, wat leuk was en waar ik veel ervaring op heb gedaan!’

Working at a galery
De galerie heeft een vast team van vier mensen: de eigenaar, Fenna en nog twee collega’s. Fenna is de Gallery Manager en verantwoordelijk voor bijna alle producties in de galerie. Ron Mandos geeft zelf op veel vlakken richting aan het beleid van de galerie, maar zo kan het zijn dat er extra personeel nodig is. Fenna dit regelt samen met haar directe collega. De aanpak van werken en de communicatie van de galerie mogen ze helemaal zelf regelen, omdat zij weten hoe Ron het graag wilt. Galerie Ron Mandos werkt met een flink aantal kunstenaars. Fenna houdt in de gaten waar die kunstenaars mee bezig zijn, onderhoudt contact, regelt hun PR en de bruikleenaanvragen die binnenkomen. Haar favoriete kunstenaar waarmee ze heeft samengewerkt is Jacco Olivier. Als persoon is hij erg leuk en van zijn werk is Fenna helemaal ondersteboven. Hij maakt namelijk dromerige video’s van zijn schilderijen. Zie link onderaan het artikel naar zijn werk.
Wanneer er opeens een verzamelaar uit Turkije binnenkomt, organiseert Fenna à la minute een mini-tentoonstelling met werk van de gewenste kunstenaar.

Een gewone werkdag is er dus eigenlijk niet, er zijn zo veel verschillende klusjes die gedaan moeten worden. Een gallery manager houdt de agenda van de galerie in de gaten en zorgt dat iedereen op de juiste tijd en de juiste plaats aanwezig is. Daarnaast regelt ze het reilen en zeilen van veel beurzen en shows. Denk aan hierbij aan: Berlijn, New York, London, Bazel en Brussel. ‘Op een beurs sta je de ene dag op je gympies en de dag erna in je mooiste jurk.’ Dit komt door alle voorbereidingen die gedaan moeten worden. Van vliegtickets regelen tot het opbouwen van de beursstand enhet reserveren van hotels. De volgende dag staat Fenna in een fantastische jurk op feesten en openingen. Nieuwe klanten werven, met de pers praten en vooral laten merken dat je er bent als galerie! Fenna: ‘Je bent op zo’n avond alert met wie je praat, ook focus je je op de kunstenaar die je meeneemt en ben je op zoek naar potentiële klanten. Hectisch maar erg leuk!’

The Big Apple
‘De shows in New York zijn fantastisch, ook Basel en Brussel waren te gek! Maar elk jaar zijn er verschillende steden waar we naar toe gaan: Parijs, Istanbul of Barcelona. Elke show of beurs is weer anders en vereist een andere voorbereiding. In New York verblijft het team soms wel tien dagen. In tegenstelling tot Brussel, daar kom je dezelfde dag nog aan, bouw je op en vertrek je in de avond weer. Het Foto fair festival: UNSEEN (in Amsterdam) vond ik zelf echt het leukste!
In Nederland staat Galerie Ron Mandos in de top 10 van de belangrijkste galeries. Internationaal zijn ze interessant voor veel verzamelaars, omdat ze grote internationale kunstenaars vertegenwoordigen. Maar ook omdat de Galerie jonge talenten heeft die de verzamelaars alleen bij hun kunnen ontdekken. Dit laatste is erg belangrijk voor verzamelaars, maar het echt grote internationale spel wordt gespeeld door mega galeries in Londen, New York, Parijs en Hong Kong!

Zelf ziet Fenna zich later graag agent worden voor kunstenaars, voor nu bevalt haar werk bij de galerie haar erg goed en heeft ze nog genoeg uitdagingen.

Nou, zo is de wereld van kunst&handel voor mij ineens een stuk duidelijker en kleurijker geworden. Heel erg bedankt Fenna! En... misschien ontmoeten we elkaar weer over een paar jaar. In the Big Apple of Istanbul alstublieft.

Link naar Olivier: http://www.ronmandos.nl/artists/jacco-olivier


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie