Kunst en cultuur veranderen je DNA

Tegenover me in een koffietentje in het centrum van Haarlem, zit Marleen Hiemstra. Na haar studies bestuurskunde en kunstgeschiedenis, is ze werkzaam geweest in galeries en musea in Amsterdam. Tegenwoordig voert ze de regie over de website Cultuurbarbaartjes, die alweer vier jaar bestaat en een stijgend aantal gebruikers heeft.

Logo Cultuurbarbaartjes

Kunst en cultuur is voor iedereen

Cultuurbarbaartjes is een website die als doel heeft om ouders te stimuleren kunst en cultuur te beleven met hun kinderen. Er worden allerlei culturele activiteiten en instellingen onder de aandacht gebracht, zodat ouders precies kunnen opzoeken waar ze heen kunnen gaan met hun kinderen. Marleen wil graag dat mensen geraakt worden door kunst en cultuur, net zoals ze zelf geraakt is. Kunst en cultuur is voor iedereen, dat is wat zij wil laten zien.
Maar waarom vindt ze dit zo belangrijk?: “Kunst en cultuur is een onderdeel van je leven, het is zo belangrijk. Het is een verrijking en ik geloof echt dat het je DNA kan veranderen”. Tijdens haar studie is ze ook veel bezig geweest met hoge en lage cultuur. Kunst wordt vaak gezien als hoge cultuur, zij maakt dat onderscheid niet: “Iedereen heeft zijn eigen niveau van kunst, de een vind iets mooi en de ander juist weer niet. Kunst en cultuur is overal om je heen, ook bij jou om de hoek, het is toegankelijk. Je moet alleen zien te vinden wat bij je past”. Dat is wat Marleen onder andere probeert over te dragen.
Toen ze zelf kinderen kreeg, wist ze dat er op cultureel gebied veel dingen waren die ze samen met haar kinderen zou kunnen doen, maar ze kon het niet goed vinden. “Dit kan beter”, dacht ze. Dus daar komt het idee van Cultuurbarbaartjes vandaan.

 

Marleen Hiemstra

Gebruikers en klanten

In de vier jaar dat de site bestaat, heeft Marleen een indrukwekkend aantal bezoekers en klanten opgebouwd: “Er zijn verschillende soorten gebruikers, mensen die echt op de site zelf zoeken dat zijn er ongeveer 15.000 per maand.” Een aantal dat nog dagelijks groeit. Maar het gaat niet alleen om de website, als de social-mediakanalen worden meegeteld, loopt het aantal gebruikers op tot 20.000. Daarbij is er ook een nieuwsbrief die ook weer veel mensen bereikt.
Haar klantenkring bestaat daarnaast uit  duizend instellingen door heel Nederland, waarvan een deel ook voor haar diensten betaalt. Het zijn allerlei verschillende instellingen van musea tot theaters en theatergroepen, van workshops tot muzieklessen. Het gaat eigenlijk om alles wat onder kunst en cultuur valt. Met haar kennis wil ze alle producties, workshops en tentoonstellingen tot een succes maken.

Hoe onderscheidt Cultuurbarbaartjes zich van andere initiatieven zoals Museumkids?

“Een onderdeel van Museumkids is Museuminspecteurs, kinderen bezoeken musea om een inspectie uit te voeren. Er kunnen hierbij bijvoorbeeld punten gegeven worden voor als de mensen vriendelijk zijn of als alles gemakkelijk te vinden is, om maar even iets te noemen. Cultuurbarbaartjes richt zich, in tegenstelling tot Museuminspecteurs, niet alleen op musea maar op een breder aanbod van culturele instellingen. Daarbij gaat Cultuurbarbaartjes meer in op de inhoud van de instellingen, dus op wat er daadwerkelijk te zien of te doen is. In het eerste jaar van Cultuurbarbaartjes is ook een reportersproject begonnen. Dan werden jeugdreporters eropuit gestuurd naar premières of openingen, ze schreven dan een recensie die op de website werd geplaatst.
Dit reportersproject is inmiddels min of meer gestopt. Het leverde zoveel werk op, dat op een gegeven moment er teveel van het oorspronkelijke doel werd afgeweken. Daarom gebeurt dit nu alleen op aanvraag. Als een instelling graag jeugdreporters wil, dat kan er in het bestand gezocht worden naar kandidaten. Dit geldt ook voor het opzetten van jeugdredacties en focusgroepen. Dit werd in het begin veel gedaan, nu alleen op aanvraag. Als een instelling dit wil opzetten, dan begeleid ik hun daarin.
Ik vind het heel belangrijk dat de doelgroep ook een stem heeft. Een initiatief als Museuminspecteurs vind ik ook geweldig goed. Daarnaast heb je ook nog de Zapp Theaterprijs, die ik met Zapp opgezet heb. Hierbij wordt ook de jeugd als recensent ingezet. Er zijn theatergroepen in Amsterdam die jeugd instelt als “hulpregisseur”. Er wordt om hun mening gevraagd en hier wordt ook serieus naar geluisterd. Dit soort initiatieven stimuleer ik graag en ik hoop ook dat veel instellingen er gebruik van maken. “

Cultuur beleven met kinderen

Cultuurbarbaartjes geeft ouders tips over culturele instellingen, activiteiten en dergelijke waar ze met hun kinderen heen kunnen gaan. “We willen mensen meer handvaten geven over hoe je bijvoorbeeld het juiste theaterstuk uitzoekt voor je kind”.
Zoals al eerder gezegd, gaat Cultuurbarbaartjes vooral in op de inhoud. Hier zal in de toekomst steeds meer nadruk op komen te liggen. Er zal bijvoorbeeld een top 5 van voorstellingen, musea en dergelijke die je met je kind kan bezoeken op de site worden gezet. De agenda van de website zal ook niet meer zomaar worden gevuld, niet alle instellingen of activiteiten worden nog op de agenda geplaatst.

Hoe bepaal je dan wat er wel en niet op de site komt?

“Inmiddels heb ik al heel wat ervaring en kan ik zien waar de kwaliteit zit en wat echt de moeite waard is om met je kind te bezoeken. Daarbij bezoek ik veel instellingen en activiteiten om te kunnen bepalen wat in de agenda kan worden gezet. Bij theaters heb je bijvoorbeeld presentatiedagen, productiehuizen laten dan zien welke producties er komend seizoen komen. Dan kan je eigenlijk al zien wat het gaat worden.”

Naast tips over leuke en interessante plekken om heen te gaan met je kind, geeft Marleen ook tips over hoe je bijvoorbeeld met je kind naar een museum of theater gaat: “Je moet je verwachtingen bijstellen, je kunt niet verwachten dat een kind in een museum naar alle schilderijen gaat kijken, ik geef dan als tip om er een paar uit te kiezen en daar aandacht aan te besteden. Maak het bezoek ook niet te lang, een uur is vaak al genoeg.”
“Ook zijn er veel ouders die niet naar het theater gaan, omdat hun kinderen niet stil kunnen zitten. Maar alle theatergezelschappen weten dit en kunnen hier ook mee omgaan”.

Tegenwoordig is er een verschuiving te zien van “kindermusea” naar “familiemusea”, speel jij daar ook op in?

“De insteek van Cultuurbarbaartjes is vanaf het begin al dat het erom gaat dat ouders samen met hun kinderen cultuur gaan beleven, vandaar ook de slagzin van de website. De nieuwsbrief gaat ook altijd naar de ouders, niet naar de kinderen. Er worden echt handvaten geboden voor ouders over hoe je samen dit soort dingen doet met je kind. Ik wil duidelijk maken dat het veel leuker als je samen met je kinderen culturele dingen doet. Niet je kinderen afzetten bij een museum en zelf ergens anders naartoe gaan.”

Another day at the office

Cultuurbarbaartjes is met twee personen begonnen, tegenwoordig heeft Marleen de regie en werkt ze samen met zzp’ers: “Er zijn dagen dat je alleen maar achter de computer zit om mailtjes te beantwoorden, dingen moet opzoeken, veel online bezig bent, de social media kanalen bij moet houden en belletjes moet plegen.” Maar er zijn ook genoeg dagen waarop Marleen eropuit gaat om nieuwe, interessante plekken en activiteiten te bekijken die geschikt zouden zijn om op de website te plaatsen. Het is dus een afwisselende baan, dat maakt het moeilijk om een ‘gewone werkdag’ te beschrijven.

Zoals al eerder naar voren kwam, heeft Marleen een grote klantenkring. Ze is veel culturele instellingen van dienst, ze geeft hen advies over marketing en communicatie. Hoe kan een instelling zich beter profileren onder de doelgroep? Hoe kunnen ze hun doelgroep aanspreken? Hoe kunnen ze hun bereik vergroten? Dat zijn vragen waar Marleen zich onder andere mee bezig houd.

Ook aanbieders van kunstzinnige of culturele workshops en cursussen, kunnen terecht bij Cultuurbarbaartjes. De cursussen kunnen in de agenda van de website worden gezet, op de cursuspagina of via social media onder de aandacht worden gebracht.

“Per instelling wordt er gekeken wat ze nodig hebben, het ligt er maar net aan wat voor hen handig is. Per aanvraag wordt bepaald wat er nodig is. Het is steeds weer maatwerk, want het ene museum is het andere niet.”

Steeds omhoog

Sinds de oprichting van de website, is er al veel bereikt. Waar Marleen erg blij mee is, is dat ze al zoveel mensen heeft weten te enthousiasmeren: “Elke ouder die met zijn of haar kind aan kunst en cultuur doet, is al een overwinning.” Iedere keer dat ze een instelling goed advies heeft gegeven en verder heeft geholpen of de kaartverkoop heeft doen stijgen, is weer iets op trots op te zijn.

Wat zijn de hoogtepunten geweest?
“Er zijn niet echt hoogtepunten geweest. Bij een hoogtepunt denk ik er gelijk aan dat je dan niet meer hoger kan en dat het erna dus weer omlaag gaat. Je moet steeds weer omhoog. Maar iedere keer dat ik een ouder met kind aan cultuur zie doen, of dat nu via Cultuurbarbaartjes is of niet, daar ben ik al heel blij mee.”

Ambitieus

In de toekomst zal Cultuurbarbaartjes nog meer ingaan op de inhoud en naast recensies ook editorials gaan schrijven. Met deze editorials wil Marleen al haar opgedane kennis en expertise delen met iedereen. Marleen blijft zichzelf ontwikkelen: “Je blijft steeds studeren, ik blijf nog steeds cursussen en seminars volgen. Een aantal jaar geleden wist ik nog niets van websites, echt niets.”
Een ander plan waar ze al een jaar mee rondloopt, is het produceren van voorstellingen van oude klassiekers. Het gaat hierbij om klassiekers zoals Vondel en Hooft. Ze wil deze klassiekers onder de aandacht van jongeren brengen en het op zo’n manier overbrengen dat het voor iedereen toegankelijk en begrijpbaar is.
“Het is een ambitieus plan, maar je moet ook wel ambities hebben om verder te komen. Je moet dingen doen die je leuk vind en waar je energie van krijgt.” Zij krijgt nog steeds energie van Cultuurbarbaartjes, ze moet veel geven maar ze krijgt er ook veel voor terug.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie