Cultuur 'on hold'?

Hoe kan het Anne Frank Huis haar toeristenstroom beter begeleiden? Het Anne Frank Huis is al goed op weg naar het creëren van mogelijkheden waardoor de bezoekersstroom in het museum stukken beter geregeld wordt. Wat doen andere musea hieraan en zou het Anne Frank Huis dit ook kunnen toepassen om ervoor te zorgen dat nationale en internationale toeristen bij het horen van de naam niet meteen als eerste aan de lange wachtrijen denken!

Het Anne Frank Huis

Anne Frank is uitgegroeid tot hét symbool voor de Holocaust. Wereldwijd zoekt men emotionele herkenning met haar om deze moeilijke en pijnlijke geschiedenis te kunnen begrijpen. Niet heel vreemd dus dat het museum jaarlijks 1,2 miljoen bezoekers trekt. Zoveel bezoekers is natuurlijk heel mooi maar het heeft ook zijn negatieve kanten. Je hoeft bij Nederlander en toerist maar te vragen naar het Anne Frank huis en iedereen begint over de enorme wachtrij die zich dagelijks voor het museum vormt. Opmerkingen als ‘je moet echt op tijd zijn’ en ‘je ziet met de virtuele tour nog meer’ zijn te horen onder de toeristen. Dit is natuurlijk niet de beste mond op mond reclame voor het Anne Frank huis.

Rij Anne Frank Huis

Verbeteringen

Het probleem is ook bekend bij het Anne Frank Huis zelf. Ze vinden dat ze er iets aan moeten doen omdat het steeds vaker gebeurt dat de boel vastloopt. Ze beschikken over een te klein pand en hebben hierdoor geen ruimte voor een garderobe. De bezoekers zijn nu genoodzaakt om al hun spullen mee te nemen het museum in. Om dit ruimtegebrek op te lossen zijn ze bezig met het aankopen van omliggende panden. Hierdoor is uitbreiding in de toekomst mogelijk. Ook heeft het museum veel tijd en geld gestoken in het ontwikkelen van een professionele virtuele tour. Hiermee is het mogelijk om rustig vanuit je eigen huis, het Achterhuis nog eens extra goed te ontdekken en extra informatie te lezen.

Voor de Amsterdammers die het museum graag wil ontvangen, zijn er op een paar avonden per jaar, speciale openingstijden die uiteraard gratis zijn. Omdat het museum ook vaak bezocht wordt door grote groepen is het voor hen mogelijk om een andere ingang te nemen.

Overeenkomsten andere musea

Het Anne Frank Huis is overigens niet het enige museum dat kampt met lange wachtrijen. Het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en veel andere musea herkennen het ook. Deze musea werken al met diverse tijdsloten en in het geval van het Van Gogh een fast lane, waarbij bezoekers met een ICOM-pas of een Rembrandtkaart direct naar de toegangscontrole kunnen lopen. Maar ook buiten Nederland zijn musea bekend met dit probleem. Neem bijvoorbeeld het Vaticaanmuseum, net als bij de meeste musea in Nederland maken ook zij gebruik van het vooraf aanschaffen van een E-ticket om de rij te omzeilen. Tevens hebben zij speciale avonden waarbij het mogelijk is om het museum na sluitingstijd alsnog te bezoeken.

Zowel nationale als internationale musea kampen met het probleem van de lange wachtrijen. Het us goed om te zien in dat ze ook allemaal al gebruik maken van E-tickets om ervoor te zorgen dat bezoekers vooraf al een kaartje kunnen kopen en hierdoor niet in de rij hoeven te staan. Is het met die gedachte in het achterhoofd voor musea om in de toekomst alleen maar met E-tickets te werken? Zo kan iedereen zijn bezoek vooraf plannen en hierdoor de rij vermijden.

De lange rijen zullen voorlopig dus nog wel een beeld blijven wat bij het Anne Frank Huis hoort. Kortom, een oplossing voor de lange wachtrijen bij musea zoals het Anne Frank huis is er nog niet, maar er wordt wel aan gewerkt.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie