Crowdfunding 101

Steeds vaker komt het fenomeen voorbij. Crowdfunding. Maar wat is het nou precies? Is het niet gewoon een nieuwe naam voor geld doneren? Weer zo’n Engelse term die in het Nederlands eigenlijk zeer weinig voorstelt? Nee niet echt… Crowdfunding is meer dan geld gedoneerd krijgen.

Het principe van crowdfunding

In de tijd voor de economische crisis, was het normaal om als ondernemer met een idee langs te gaan bij een bank om het te financieren. Tegenwoordig wordt er vaak aan het publiek gevraagd of zij een klein bedrag willen inleggen in een onderneming. Meestal gaat dit via het internet waarbij de ondernemer het beoogde bedrag bekend maakt. Mensen bepalen zelf in welk project zij willen investeren en voor hoeveel. Meestal is er een tegenprestatie. Soms krijgen de mensen die meegeholpen hebben aan het project kortingen of iets voor tastbaars. Een goed voorbeeld van crowdfunding is de website Voor de kunst.

Het is niet moeilijk om mee te doen
Het is niet moeilijk om mee te doen met een crowdfundactie. Even zitten met je bankpas en je doet mee. Een crowdfundactie opzetten is wel wat moeilijker.

Crowdfunding in erfgoed

Diverse musea hebben al een crowdfunding actie gestart en sommigen zijn zelfs al afgerond. Zo heeft het Rijksmuseum Twenthe crowdfunding gebruikt om een schilderij aan te kopen. In 2011 werd er aan het publiek gevraagd om te doneren voor het kunstwerk. Het museum heeft in vier weken tijd €59.980,- opgehaald. Bij museum Meermanno konden mensen een bedrag overmaken om een collectiestuk te adopteren. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag, kregen ze een pakket met een certificaat, toelichting van een conservator en mochten de gevers langskomen om hun object te bekijken. Afgelopen maart is de Radboud Universiteit een crowdfundactie begonnen om een middeleeuws gebedenboek te restaureren. Binnen een maand was het benodigde bedrag binnengehaald. Meer dan driehonderd mensen hebben samen meer dan €25.000,- gedoneerd. In 2012 heeft het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) een benefietveilig georganiseerd. De opbrengst was bedoeld voor de conservering van het archief. Het bijzondere aan deze veiling was dat dit voor het eerst in de geschiedenis van het RKD gehouden werd. In veel gevallen wordt het beoogde bedrag behaald. Helaas was dit voor het RKD niet het geval.

Nieuw fenomeen

Soms is crowdfunding hetzelfde als geld doneren zoals bij het Rijksmuseum Twenthe om een kunstwerk aan te kopen. Bij museum Meermanno was het meer een object adopteren. Maar soms gaat het verder dan alleen geld doneren. Er is dan echt sprake van een nieuw fenomeen: mensen en de instelling die door een crowdfundactie verbonden worden met elkaar. Een goed voorbeeld was de actie van Naturalis. TientjevoorTrex was een actie waarbij er meer initiatieven door mensen zelf werden bedacht. Kinderen verzamelden in hun klasje een klein bedrag en brachten het naar Naturalis. Een aantal mensen bakten zelfs oliebollen en verkochten die. Er was geen actie gek genoeg om het Tyrannosaurus skelet naar Nederland te halen. Ik denk dat dat een crowdfundactie uniek en belangrijk maakt. Het binden van mensen en een gevoel creëren van het erbij horen. Daarin verschilt crowdfunding van simpelweg geld doneren.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie