“Het is gewoon goed gelukt.” Bouchra Filali over de TientjevoorTrex campagne.

Bouchra Filali

Bouchra Filali is een van de meest succesvolle crowdfundcampagneleidsters van Nederland. In 2013 werkte zij mee met de crowdfundcampagne TientjevoorT.rex. Het begon met een expeditie op zoek naar een T. rex skelet in Wyoming, USA. Helaas vonden ze hier alleen een poot van de moordmachine. Maar toen kwam het onverwachte telefoontje. Een boer in Montana had iets gevonden op zijn land. Onderzoekers van Naturalis Biodiversity Center zijn er heen gegaan om het te onderzoeken en wat bleek? Een zeer compleet Tyrannosaurus skelet! De vraag was alleen hoe komt dat skelet in Nederland?

Mevrouw Filali, wat is uw huidige functie bij Naturalis Biodiversity Center en wat houdt deze in?

Ik ben manager corporate partners. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor onze zakelijke partners. Dat zijn zakelijke donateurs, sponsoren en partners waar wij mee samenwerken op het gebied van educatie, onderzoek of museum.

Ik heb gezien dat u verschillende functies binnen Naturalis heeft beoefend. Ook heeft u een tijdje als zzp’er gewerkt aan eventmanagement. Wat zou u nog willen bereiken?

Ik zie dat niet zozeer in een bepaalde functie die ik voor ogen heb, maar meer in doelen willen bereiken. Die doelen zie ik ook in mijn huidige functie. We hebben nu de T. rex met hulp van heel veel mensen kunnen aankopen, daar ben ik mede voor verantwoordelijk geweest. Onze T. rex zal in het nieuw te bouwen museum de centerpiece zijn. Een nieuw museum dat bouw je niet zomaar, daar komt een hoop bij kijken. Daar wil ik de komende jaren mijn bijdrage aan leveren.

Wat was precies het doel van de actie TientjevoorTrex en wat houdt de actie in?

Het doel was tweeledig. Enerzijds was het om tientjes te verwerven bij het Nederlandse publiek om de T. rex te kunnen aankopen. Want deze T. rex is van ons allemaal. Niet alleen van Naturalis, maar van heel Nederland. Anderzijds was het om awareness te creëren. Iedereen waar we uiteindelijk bij aan tafel zijn gegaan, die ons heeft gesteund, wist waar we mee bezig waren en waarom hun bijdrage zo belangrijk was. Daarvoor was de crowdfundcampagne ook heel goed.

Wat is het precieze bedrag dat is opgehaald door de crowdfunding? Op de site is te lezen dat er 5 miljoen is opgehaald maar op de site is ook te lezen dat er 23.000 tientjes zijn verzameld.

Er zijn 23.000 TientjevoorTrex-donateurs geweest. Het gaat om een bedrag van een paar honderd duizend euro, want niet iedereen heeft een tientje gedoneerd. Er zijn ook hogere bedragen via TientjevoorTrex gedoneerd. Dit zijn bedragen en aantallen die betrekking hebben op de crowdfundcampagne. Verder hebben anderen ook een bijdrage geleverd voor de aankoop van T. rex: het bedrijfsleven, fondsen en particulieren.

Is dat exclusief subsidies? Of speelde dat geen rol?

Nee, subsidies niet. Maar in het totaal bedrag van vijf miljoen zitten ook bijdragen van verschillende fondsen. Op de loopbrug van Naturalis staat een banier met iedereen die de komst van T. rex naar Nederland mogelijk maakt. Dat is ook op onze website te vinden.

Heeft Naturalis gebruik gemaakt van adviseurs om deze campagne tot een succes te laten verlopen? Of hebben jullie het allemaal zelf bedacht?

Van crowdfundbureaus horen wij dat resultaat wat wij hebben behaald bijzonder goed is. Deze campagne hebben we namelijk zelf bedacht en uitgevoerd. We zijn zeer ambitieus en wisten zeker dat heel veel mensen in Nederland ook een T. rex wilde. Het moment dat wij de T. rex aan het opgraven waren in augustus 2013, toen is er veel media komen kijken, waaronder het NOS 20.00 uur journaal en het Jeugdjournaal. Dat was ook het moment dat wij wisten dat we een zeer complete T. rex skelet hadden gevonden. Tegelijkertijd hadden wij ook het besef dat we heel veel geld nodig hadden voor de aankoop en het naar Nederland halen van het skelet van T. rex. En dat hebben via het journaal aan het Nederlands publiek laten weten. Op het moment dat wij nog met de opgraving bezig waren, kreeg onze directeur een email van een jongentje uit Leiden. Het jongetje was zo blij dat er een T. rex naar Nederland kon komen, dat hij vijf euro doneerde en zijn vader heeft dat bedrag verdubbeld naar tien euro. Zo zijn we op het idee gekomen om de crowdfundcampane TientjevoorTrex te noemen.

Hoe was het om bij de opgraving te zijn in Montana?

Dat is een droom! Het is onwerkelijk. Je bent samen met een paleontologenteam die op dat moment een T. rex aan het opgraven is. Je beseft je onvoldoende dat het geschiedenis is, wat je daar ter plaatse hebt. Dit is de eerste T. rex die buiten Noord Amerika wordt getoond. En bovendien buitengewoon compleet is. Dit is uniek! Wat heel mooi is aan deze T. rex, is dat wij straks het hele verhaal kunnen vertellen: de zoektocht, het vinden van T. rex, het prepareren en het uiteindelijk kunnen tentoonstellen in ons nieuwe museum. Dat is nooit eerder door een ander museum gedaan.

Even weer terug naar de crowdfundcampagne. Waar kwam het meeste geld vandaan? Hebben jullie dat kunnen inventariseren?

Nee, de donaties kwamen vanuit heel Nederland. Dat was juist zo mooi aan deze campagne. Deze T. rex is van heel Nederland. Van zowel het publiek, het bedrijfsleven als de fondsen. Iedereen heeft een bijdrage geleverd.

Weet u wat ongeveer de kosten waren van deze campagne?

Ik durf het niet exact te zeggen. We hebben heel veel hulp gekregen. Dat heet in kind sponsoring. Om een voorbeeld te geven: de commercial. De mensen die de commercial hebben bedacht, zijn daar niet voor betaald. We hebben de commercial kunnen uitzenden tegen een zeer gereduceerd tarief. Daarnaast is de commercial een paar maanden lang gratis uitgezonden. Op het maken van website TientjevoorTrex hebben wij 50% korting ontvangen. Natuurlijk zijn er nog andere kosten geweest. Het laten maken van bijvoorbeeld eigendomscertificaten, polsbandjes, caps en T-shirts. Als ik een schatting zou moeten geven, dan ligt dat rond de €100.000,-.

Wauw! Wat een laag bedrag. Vooral als je nagaat hoe groot het bereik is geweest van de campagne.

Ja, we hebben echt heel veel mensen enthousiast gemaakt. En veel hulp gekregen.

Wat krijgen donateurs er voor terug naast een compleet skelet van een T. rex?

Iedereen van wie wij een tientje hebben gekregen of meer, kreeg een toegangskaartje om de T. rex in 2016 te komen zien en de T. rex tentoonstelling te bezoeken. Men heeft ook een polsbandje ontvangen, waarop staat ‘T. rex eigenaar’ en een eigendomscertificaat. Het eigendomscertificaat geeft aan dat jij mede-eigenaar bent van T. rex. Het is natuurlijk niet zo dat je een botje mee naar huis kunt nemen. Maar wanneer de T. rex straks in het museum staat, dan weet je dat deze ook van jou is.

Wat is volgens u het verschil tussen sponsering, crowdfunding en al die andere financiële middelen zoals donatie en adoptie van een object?

Wat je veelal ziet dat organisaties de huidige relaties en donateurs benaderen. Dan spreek je inderdaad van een crowdfunding. Maar het is al een bekende crowd. Wij hebben daarentegen heel Nederland benaderd. Dat betekent ook dat wij nu een bestand hebben van de mensen die ons gesteund hebben. Wellicht kan het in de toekomst voor komen dat wij dezelfde mensen weer voor iets bijzonders zullen benaderen, maar het belangrijkste vinden wij dat we deze mensen kunnen blijven informeren over wat wij bij Naturalis Biodiversity Center doen. Wij zijn meer dan alleen een museum, wij zijn een wetenschappelijk instituut dat wereldwijd bij de top 5 zit en bovendien 37 miljoen objecten in de collectie heeft.

Dit is een vraag voor een komende actie. Zijn er verbeterpunten? Bent u op dingen gestuit waarvan u dacht dat die volgende keer anders moeten?

We hebben dit voor de eerste keer gedaan. En zijn trots op het resultaat, maar vooral heel blij dat we het publiek bij onze ambitie hebben kunnen betrekken. Niet alleen voor het verwerven van T. rex maar ook om hen te informeren over de opgraving en welk onderzoek we gaan doen en wat daar de resultaten van zijn. Het contact met het publiek vinden wij belangrijk.

Dat is geen antwoord op jouw vraag… Dit is geen verbeterpunt, maar het is wel iets wat we graag willen blijven doen. Verder zijn wij heel tevreden met de feedback die wij van verschillende organisaties en crowdfundbureaus hebben gekregen. We stonden vorig jaar zelfs op nummer vier van de dertien beste crowdfundcampagnes in Nederland.

Het is gewoon in één keer gelukt.

Ja, het is gewoon goed gelukt. Het is door het publiek goed ontvangen. Heel veel mensen hebben geholpen en dat is wat we eigenlijk wilden. We wisten dat het iets groots was en wij geloofden erin! Ik zou dat ook als tip willen meegeven: zorg dat je mensen betrekt bij jouw plannen. Informeer hen waar je mee bezig bent. Wat zijn hun ideeën en wensen? Wat is er wel of niet gerealiseerd? Waar heb je nog hulp bij nodig? Wij hebben ervaren dat dat je heel veel oplevert en dat daardoor de betrokkenheid groter is bij de huidige relaties, donateurs en sponsoren. Het is belangrijk dat zij weten wat er met hun geld gebeurt en waar het aan wordt besteed. Het moet niet stoppen na een eenmalige donatie en een bedankbrief.

De laatste vraag. Er zijn opnieuw skeletten gevonden. Wat gaat Naturalis hier mee doen?

We zijn net terug van een opgraving in Wyoming. Daar hebben we Triceratops skeletten opgegraven en dat waren er maar liefst vijf (!). Dat is zeer uitzonderlijk. Meestal werden alleen de schedelkappen gevonden, omdat deze niet zo makkelijk door dieren konden worden opgegeten. Er zit niet zoveel vlees aan. We hebben ze nu opgegraven en in 2016 gaan we nog een opgraving doen, want ze zijn nog niet volledig uit de grond. We zullen de skeletten in het museum bij aanwezigheid van het publiek prepareren. Wat een leuk weetje is, is dat de favoriete maaltijd van T. rex de Triceratops was.

De T-rex is vanaf 2016 te zien in Naturalis. Wordt vervolgd…..


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie