De bevrijding van kleur

De wintermaand is weer aangebroken. De dagen worden korter, buiten is het grauw en donker. Een groot contrast met de tentoonstelling in het Gemeente Museum in Den Haag. De zalen zijn gevuld met sprankelende, zomerse kleuren. Deze staan symbool voor de moderne Renaissance, die in de korte periode tussen 1885 en het begin van de Eerste Wereldoorlog plaats vind in de Lage Landen. In de tentoonstelling Kleur ontketend staat de bevrijding van de kleur in de moderne kunst centraal. 

Men betreedt de tentoonstelling en wordt ontvangen in een rustige ruimte waar alleen een intro-tekst en video zichtbaar zijn. In een razendsnelle archiefbeeldencompilatie trekken de technische en maatschappelijke vernieuwingen in de periode tussen 1885 en 1914 voorbij. De film wordt afgespeeld op de gehele muur, waardoor je het gevoel hebt dat je deze wereld ben ingestapt en er zelf een onderdeel van bent. Met dit bijzondere gevoel stap je de volgende zaal in. Het optimistische levensgevoel uit die ‘duizelingwekkende jaren’ klinkt door in Vila Vita Nuova, een schilderij van Jan Sluijters uit 1910. Niet alleen bijzonder vanwege de naam maar ook door de sensationele, felle kleuren. Naast grote namen als Matisse, Van Gogh, Monet en Cezanne, zijn het ook de Nederlandse en Belgische kunstenaars die de autonome waarde van kleur ontdekken.

Op de tentoonstelling krijgt het best bewaarde geheim van België een ereplek. De Belgische kunstenaar Rik Wouters (1882-1916) in de korte tijd dat hij leefde een schitterend oeuvre. Zijn schilderijen, met daarin vaak een hoofdrol voor zijn vrouw Nel, zinderen van kleur en licht. In België is hij de publiekslieveling. In Nederland heeft zijn werk nog niet eerder de aandacht gekregen die het verdient. In de tentoonstelling wordt nu een volledige zaal aan hem gewijd.

Het restauratie-team speelt een belangrijke rol bij de uiteindelijke presentatie van Kleur Ontketend. Ter voorbereiding van de presentatie is er een restauratieproject binnen het Gemeentemuseum opgezet. Een aantal belangrijke schilderijen uit de collectie zijn materiaal-technisch grondig onderzocht en gerestaureerd. Het team concentreert zich op de oorspronkelijke kleuren van deze schilderijen, die mede door vuil en verkleuring van de vernislaag in de loop der jaren veranderd zijn. Door het verwijderen van het vernis en het schoonmaken van het verfoppervlak worden de oorspronkelijke verflagen weer zichtbaar. De schilderijen stralen weer zoals de kunstenaars het bedoel hadden. Een mooi voorbeeld is het schilderij van Jan Sluijters. Zijn babyslaapkamer was eerst somber van kleur en is nu veranderd in spannend roze en geel.

Kortom het is een tentoonstelling waar je ogen te kort komt en waarvan je hart sneller gaat kloppen. Door de aangename rustige sfeer, kun je er uren ronddwalen. De kleurige composities zijn een feest voor je oog, ze dwalen van werk naar werk. Een bijzondere keuze is de weinige teksten in de zaal. Hierdoor wordt je overgelaten aan je eigen interpretatie, gevoel en emotie. Een goede keuze omdat je zo niet wordt beïnvloed door teveel informatie en je je eigen gevoel de vrije loop kan laten.

Rik Wouters
Rik Wouters - Vrouw 

Impressionisme

Sfeerimpressie tentoonstelling. Stijl: impressionisme

Piet Mondriaan

Piet Mondriaan, Molen bij zonlicht, 1908, Olieverf op doek

 

 


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie