De Image van MOTI

MOTI, Museum of the image. Een museum in Breda waar ik persoonlijk nog nooit van had gehoord, maar na mijn bezoek, raad ik het iedereen aan.

Nu had ik niet zulke hoge verwachtingen, maar(!) toen ik de eerste zaal betrad bleek mijn kleine internetjunkie haar hemel te hebben gevonden. De eerste zaal die de minitentoonstelling PLANET HYPE toont, bestaat uit een meters lange muur die alle internethypes van 2007 tot op heden laat zien. Van de eerste face-swapping hype tot Marnie the dog en de tong van Miley Cyrus. De muur roept vele leuke discussies op en haalt ook veel herinneringen omhoog. En dit was nog niet eens het leukste aan het museum. MOTI heeft op het moment een tentoonstelling genaamd ‘Waanzien’. Deze tentoonstelling is vooral bedoeld voor kinderen maar ook erg leuk voor volwassenen. Het laat de bezoeker nadenken over wat beeld met je doet en wat jij er mee doet en laat de bezoeker kennismaken met de beeldtricks van spindoctors, sociale dresscodes en schoonheidsidealen. Kinderen kunnen hier een quiz spelen die visuele intelligentie test. Naast de boodschappensimulator die test of je gevoelig bent voor de beeldtricks van advertisers, is dit toch echt mijn favoriete gedeelte van de tentoonstelling. De vragen waren uitdagend en ook erg leuk. Nu weet ik dat ik hoogziend ben en, misschien wel het meest belangrijke, preciezer kijk en meer visuele intelligentie heb dan mijn moeder (ik scoorde net iets hoger dan haar).  Na dit deel van het museum kon de volgende zaal vast niet nog beter zijn, zo dacht ik.

Met een bonuskaart in de rol van de bespieder komen

Hierna volgde echter de tentoonstelling ‘Design my privacy’. De tentoonstelling die er voor zorgt dat je gaat twijfelen aan alle technologie met een camera die je in je bezit hebt. Wat de paranoia nog groter maakt is de grote box die midden in de zaal staat. Wil je er in, dan moet je je AH bonuskaart scannen. Raar? Jazeker. Scan je de bonuskaart alsnog? Absoluut. Eenmaal in de box kom je erachter dat je andere bezoekers in het museum kan bespieden. Hoewel je net van alles hebt gelezen over privacy, doe je het toch. De box zet zeker tot denken aan, maar wat je er over moet denken weet ik niet zo goed. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik mij niet schuldig voel. Ik vond het vooral erg leuk om te doen.

Inside the box, foto gemaakt door caro matulessya

Walhalla voor Gamegeeks

Als klap op de vuurpijl heeft MOTI ook nog een Minecraft-afdeling waar je door middel van een oculuscamera (een soort kijkdoos maar dan meer high-tech en, nou ja, echt) in de wereld van Minecraft kan treden. Ik weet niet goed wat deze afdeling hier deed maar ik vond het wel een erg leuke ervaring. Mijn broer zal in ieder geval jaloers op mij zijn.

De zalen die voor deze zaal te zien waren, vond ik nagenoeg oninteressant. Ik ben in een halve minuut door twee hele zalen heen gelopen. Ik kan ook niet zeggen waar deze zalen over gingen, het trok mij niet en was een ware teleurstelling na al het leuke wat we ervoor hadden gezien en gedaan. Dit is dan gelijk ook mijn punt van kritiek. Het museum lijkt meerdere tentoonstellingen in één museum te hebben. Dit kan natuurlijk, meerdere musea doen dit. Maar de samenhang tussen deze tentoonstellingen is ver te zoeken. In de zaal met internethypes en ‘Design my privacy’ kan je nog het verband vinden tussen de onderwerpen en het museum. In de zalen erna niet meer. Hoe leuk de Minecraft-afdeling ook was, het paste niet bij het museum. Het was meer een plek voor game-geeks en kinderen om het spelletje te spelen, met de unieke ervaring van de oculuscamera erbij. Enfin, al met al was het bezoek wel erg geslaagd. Als je een leuk en niet al te zwaar bezoekje aan een museum zoekt, is dit de plek.

De tentoonstellingen zijn tot maart 2016 te bezichtigen in het MOTI museum in Breda.

 bezoek hier de website van het museum:http://www.motimuseum.nl/


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie