"This Art Fair", de eigentijdse kunst verkoopbeurs

In de week van 30 december 2015 tot 3 januari 2016 vond de elfde editie plaats van “This Art Fair”. Verspreid over de hallen van de Beurs Van Berlage vind men verschillende evenementen en tentoonstellingen. Op deze kunstbeurs zijn onder andere visuele kunst, design, dans, video, lichtinstallaties en muziek zichtbaar. “This Art fair” staat bekend als verkoopbeurs voor ervaren en beginnende kunstkopers. Maar wat komt er allemaal aan de orde bij het organiseren van kunstbeurs? In gesprek met Kris van der Hart, marketing manager van “This art fair”, kom ik meer te weten over de organisatie.

Van jongs af aan hebben kunstbeurzen al een grote aantrekkingskracht op mij. In mijn ogen is het een verzamelplek van kunstwerken waar je van kunt dromen maar ook die jou eigen kunstcollectie kan vergroten. Vandaag de dag ontstaan er steeds meer art fairs. Niet meer gericht op alleen de rijke kunstliefhebbers. “This Art Fair” is een mooi voorbeeld van een fair die anders is dan de rest. Kunstenaars met of zonder galerie presenteren hun werk op geheel eigen wijze. Het hanteren van een niet in galerie context beleid geeft de kunstenaars de mogelijkheid om zelf een ruimte te huren. Daarmee voorkom je dat de galerie geld verdient aan het feit dat het werk van een kunstenaar vertoont en verkoop eerder mooi meegenomen is dan een noodzaak. Voor sommige kunstenaars die buiten het reguliere galerie systeem werken, is dit een interessante manier om toch een soort van zichtbaarheid te krijgen bij een breder publiek. Door deze andere vorm van kunstburs wordt het uiterlijk van de beurs ook geheel anders. Geen nette rijen van stands achter elkaar maar een wirwar van verschillende kunstwerken in de Beurs van Berlage. Daarnaast krijg je als bezoeker de mogelijkheid om met de kunstenaar zelf te praten en zo de verhalen achter de werken uit eerste hand te horen. Dat de kunstenaar aanwezig is, geeft aan dat deze beurs laagdrempelig is. Voor de beginnende verzamelaar is er genoeg instapkunst, maar voor de gevestigde orde ook genoeg aanbod, aldus Mette Samkalden, directrice “This Art Fair”.

Independent artists Graanbeurszaal

Independent artists Graanbeurszaal

Tijdens mijn stage bij ING Art Management kwam ik aanmerking met “This Art Fair”. Deze beurs maakt namelijk gebruik van een selectie commissie. Deze commissie gaat het hele land door op zoek naar kunsttalenten die hun werk op deze beurs kunnen exposeren. Caroline Vos is een van de commissieleden die talent heeft gespot. Samen met haar ben ik ook naar eindexamen exposities geweest om nieuwe talenten te spotten. Nu maakte ik dus al een klein deel van het voortraject van de art fair mee en dat maakte mij nieuwsgierig naar meer. Wat op de beurs zichtbaar is kan iedereen met eigen ogen bewonderen. Maar hoe ontstaat nu zo’n beurs? Welke aspecten zijn nodig om een beurs te maken?

Voordat ik meer op de inhoud van het evenement inga. Vraag ik mij af waarom er een naamsverandering heeft plaats gevonden. De voorgaande jaren werd het evenement “Art in Redlight” genoemd, dit jaar ging het evenement met een nieuwe naam van start: “This Art Fair”.
       Kris van Hart: “De naamsverandering is na veel wikken en wegen toch doorgezet. Enerzijds was het een naam die in 10 jaar tijd een duidelijke naamsbekendheid had opgebouwd. Anderzijds was het een naam die veel verwarring en vragen opriep, zoals ”Wat heeft de Beurs van Berlage met redlight te maken?” De historie van de beurs die ooit begonnen was in de Oude Kerk (inderdaad midden op de Wallen) liep ons voor de voeten. En dan met name bij de sponsorwerving. Er zijn samenwerkingen niet doorgezet omdat de betreffende organisatie zijn of haar merk niet met prostitutie verbonden wilde zien. Koppel dit met de wens naar een frisse start en de naamsverandering is daar.”

Betekend dit dat er zichtbare verschillen in het concept en of in de uitvoering van “Art in Redlight” en “This Art Fair”?
            “Niet echt. Wij willen onder de nieuwe naam This Art Fair doorgaan op de ingeslagen weg. Simone Swildens had in 10 jaar een prachtig platform opgebouwd. Wij wilden met de editie 2015 het concept een stap verder brengen: beter georganiseerd, hogere kwaliteit in de aangeboden kunst en meer bezoekers.”

Interactieve kunst van Jordy Koevoets

Interactieve kunst van Jordy Koevoets


Opvallend is dat deze beurs zich richt op jong talent. “This Art Fair” bied een podium aan jong talent en toonaangevende galeries. Maar hoe komt de selectie van de jong talenten en galeries eigenlijk tot stand?
            Kris van Hart: “De uiteindelijke selectie is het resultaat van een mooi traject. In het voorjaar start de inschrijving, door de naambekendheid verloop de aanmelding via de site (bijna) zonder werving: men wil er bij zijn. Daarnaast heeft de organisatie een scoutingteam, waar ik ook bij hoor, dat alle eindexamenshows bezoekt om daar jong talent op te pikken. Ook galeriebezoek is een manier om talent te scouts. Al deze kandidaten komen bij de deur van onze autonome selectiecommissie die hard maar rechtvaardig een selectie maakt. Voor editie 2015 waren er 78 geselecteerden uit de meer dan 200 aanmeldingen op de beurs present.”

Naast deze selectie is het natuurlijk ook van belang dat de organisatie vlekkeloos loopt. Zonder organisatie geen evenement. Maar wat zijn de belangrijkste kenmerken om een beurs succesvol te maken?
            “Een groot kunsthart en een sterk concept zijn volgens mij hele belangrijke kenmerken. Een sterk en gedreven kernteam is de basis. Fondsen en sponsoren maken het mogelijk, maar het draait allemaal om je concept. Het concept is het bouwelement tot succes. Wat wil je laten zien en waarom? Wat maakt je onderscheidend? De organisatie die deze beurs tot stand laat komen kunnen wij onderverdelen in vier afdelingen: de organisatie, het raad van bestuur, communicatie en design en de selectie commissie. Het organisatie team bestaat uit 4 personen waaronder directrice Mette Samkalden, creatieve directeur Rob Thijssen, ik als marketing manager en Meier Boersma die verantwoordelijk is voor sponsering en adviezen. Wij als kernteam sturen de andere organen aan en wij zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken van de beurs.”

Als ik kijk naar de organisatie van de beurs, bestaat die dan uit werknemers met een culturele achtergrond of is het een mix van diverse achtergronden?
            “Als ik voor het gemak naar ons kernteam kijk, dan hebben de leden inderdaad vaak een culturele achtergrond. Zelf kom ik uit de reclame wereld met een voorliefde voor kunst. Dat blijkt voor de organisatie een goede combinatie van intern en extern.”

Het tot stand komen van een beurs, kent een lange voorbereidende weg. This Art Fair 2015 is net achter de rug maar zijn jullie nu weer bezig met de voorbereidingen voor 2016?
            “De afronding is nog in volle gang, alle cijfers moeten op een rij gezet worden. En eigenlijk gaat de evaluatie van 2015 meteen over in de aanpak en de start van 2016. In april start de inschrijving, dan moet de website en de huisstijl aangepast zijn. Het aanvragen van subsidies en het zoeken naar sponsors gaat het hele jaar door. We kunnen dus zeggen dat het ene evenement overvloeit in het andere evenement en bepaalde zaken blijven doorgaan, het gehele jaar door.”

Vandaag de dag zijn er vele kunstbeurzen in Nederland en Amsterdam gevestigd. Maar waarin onderscheid “This Art Fair” zich met de rest van de kunstbeurzen?
            “Vol overtuiging kan ik zeggen door ons concept en onze professionaliteit. Wij stellen de kunstenaar, met of zonder galerie, centraal. Daarmee hebben wij een eigen plek naast bijvoorbeeld de galerie gestuurde beurzen. Daarbij hebben wij een hoog kwaliteitsniveau, dat ons onderscheidt van kunstenaarsbeurzen zonder selectiecommissie. De selectiecommissie bestaat uit vier personen die in het culturele werkveld werkzaam; Emiel van der Pol (Torch Galerie), Berend Strik (beeldend kunstenaar), Sietske van Zanten (directrice LAM Lisse) en Caroline Vos (curator ING Art Management). Met deze personen in de selectie commissie kunnen wij als beurs garanderen dat wij kunstenaars van een hoog niveau aanbieden.”

Uit het interview komt weer duidelijk naar voren dat “This Art Fair” anders is dan andere beurzen. Dat het anders is, is ook zichtbaar.

Boomhut van Tessa Hendrikse
Boomhut van het boomhuttenmeisje Tessa Hendriks


Het hoogtepunt van de beurs is de boomhut van het boomhuttenmeisje Tessa Hendriks. Zij vindt dat er ‘te weinig boomhutten of boomhutachtige zaken zijn en heeft daarom laatst een boomhut midden op het mercatorplein gebouwd. De hut voor deze beurs geeft de bezoekers de kans om te genieten van een adembenemend uitzicht, waar je zelfs naar de treinen kunt kijken. Kortom deze beurs onderscheid zich doormiddel van interesse, concept en professionaliteit. Kris van Hart praat liefdevol en vol enthousiasme over het evenement. Een evenement waar iedereen galeries als kunstenaars gelijk aan elkaar zijn en waar wij allemaal in 2016 zeker een kijkje moeten nemen. Aan het einde van het gesprek vraag ik aan Kris van Hart of hij een boodschap heeft voor de Reinwardt studenten. Kris van Hart vertelt met volle overtuiging de volgende boodschap: “Kijk eerst naar jezelf en dan pas naar anderen. Ga voor je hart als het om de invulling gaat en werk met je hoofd als het om de realisatie gaat. Authenticiteit is het sleutelwoord.”

 

This-Art-Fair-DSIGN-magazine.3746.jpg

Impressie "This Art Fair" in de beurs van Berlage

 

This-Art-Fair-DSIGN-magazine.3822.jpg

Impressie "This Art Fair" in de Beurs van Berlage

Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie