Afstudeeropdracht marketing

De collectie van de stichting Cees Vis bestaat uit honderden werken. Van etsen, kinderspeelgoed, schilderijen tot wandtapijten. De collectie is al geïnventariseerd, maar nog niet gedocumenteerd en beschreven. De stichting wil nu een marketingplan om de collectie maatschappelijk zichtbaar te ontsluiten.

Marketing van collectie hedendaagse kunst stichting Cees Vis

Auteur: Tania Barkhuis

9  oktober 2016

De collectie van de stichting Cees Vis bestaat uit honderden werken. Van etsen, kinderspeelgoed, schilderijen tot wandtapijten. De collectie is al geïnventariseerd, maar nog niet gedocumenteerd en beschreven. De stichting wil nu een marketingplan om de collectie maatschappelijk zichtbaar te ontsluiten.

Afstudeeropdracht bij stichting Cees Vis - marketing collectie

Liefst in gezamenlijkheid van 3 à 4 studenten onderzoek naar kunstzinnige betekenis, tijdsrelevantie, presentatie via een website en mogelijkheden voor tentoonstelling of particuliere verkoop in de vorm van een marketingplan

Minimaal 4 en maximaal 6 maanden.

We vragen van de afstudeerders na inventarisatie een sterkte-zwakteanalyse van de collectie en indien mogelijk een uitspraak over maatschappelijke mogelijkheden van de collectie naar hedendaagse status.

Cees Vis, in 1926 in Zaandijk geboren, is een kind van zijn tijd. Hij volgde een tekenlerarenopleiding aan de Rijksacademie en zoals zoveel jonge kunstenaars van toen trok hij naar Parijs. Hij ontmoette er Appel, Corneille en Constant. Al eerder, nog voor Cobra was opgericht, raakte hij onder de indruk van het werk van Appel en Corneille toen zij als 'De Experimentelen' in Amsterdam exposeerden. „Zo moet het, dacht ik" vertelt Vis die aan diezelfde stijl van vrijheid en vrolijkheid is blijven vasthouden. „Ik wil mezelf blijven, niet van de hak op de tak springen of trends volgen." Het heeft een consistent oeuvre opgeleverd, in een herkenbaar handschrift van een kunstenaar die enorm geniet van het ambacht. Het moeilijke procedé van de zeskleuren linodruk vond hij juist heerlijk.

Zijn ambachtelijke instelling verklaart ook zijn fascinatie voor tapijtkunst die hij al in 1946, betoverd door een expositie van oude en moderne tapijten in het Rijksmuseum in Amsterdam, opvatte. Het bracht Vis in 1951 naar Haarlem waar hij in Het Textielatelier werkte en zich in de tapijtkunst bekwaamde. In de jaren '70 liet Vis de tapijtkunst los en raakte in de ban van de linoleumdruk dank zij Renate Koerber. Door toeval ontmoette hij de keramiste, die ooit als jonge vrouw in het textielatelier werkte, opnieuw. Destijds was ze 'bezet' maar deze keer niet en toen Renate hem uitnodigde de keramische haard in haar huis te bekijken, is hij nooit meer weggegaan. „Wij begrijpen elkaar, willen ongeveer hetzelfde met onze kunstichting"

Cees Vis is in 2012 in Haarlem overleden.

Van de afstudeerders vragen we dat zij: 

  • Goed kunnen kijken en accuraat kunnen beschrijven
  • Prima kunnen analyseren en hun ideeën mondeling kunnen verwoorden
  • Initiatief- en vindingrijk zijn
  • Een gedreven werkethos bezitten
  • Bereidheid om voor de stichting enige andere werkzaamheden te verrichten
  • Belangstelling voor hedendaagse kunst is noodzakelijk

Van de stichting Cees Vis mag je verwachten:

  • Kennis en ondersteuning
  • Tijd voor begeleiding en kennisoverdracht
  • Vrijwilligersvergoeding

Werk van Cees Vis hangt in het Humanistisch woonzorgcentrum Het Reinaldahuis in Haarlem en is beschikbaar in diverse kunstuitleeninstellingen.

Verder is het te zien op:

http://www.kunstcentrum.nl/kunstenaars/B58/Cees-Vis.html#.V_EzGiSLEVA

en

http://ceesvis.nl

Meer informatie?

Mail naar stichting.ceesvis@gmail.com of bel 010 7370724 tijdens kantooruren.

Solliciteren?
We zien uit naar je sollicitatie met cv en motivatiebrief.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie