Gezocht! Onderwijstalenten voor tentoonstelling WOII Zaans Museum

In het Zaans Museum op de Zaanse Schans maak je kennis met een wereldberoemd stukje Holland. Het Holland van de molens, de industrie, de groene houten huizen, maar ook van de koopmansgeest, het harde werken en de kenmerkende no-nonsens mentaliteit. Het verhaal, de cultuur en geschiedenis van Zaankanters staan centraal in het Zaans Museum.

In het voorjaar van 2020 opent in het Zaans Museum de tentoonstelling ‘Zaanstreek in oorlogstijd’, een presentatie waarin persoonlijke verhalen en dilemma’s van Zaankanters tijdens de Tweede Wereldoorlog worden uitgelicht. Bij de tentoonstelling wordt een onderwijsprogramma ontwikkeld voor bovenbouw basisonderwijs en onderbouw middelbaar onderwijs. Voor dit onderwijsprogramma zijn wij op zoek naar studenten die samen met onze museumdocenten deze lessen willen geven.

We kiezen voor deze combinatie omdat zowel studenten als de museumdocenten een andere expertise brengen: voor de museumdocenten is de oorlog relatief dichtbij, hun ouders hebben de oorlog meegemaakt. Voor studenten geldt dat waarschijnlijk niet/minder maar zij kunnen zich makkelijker verhouden tot de leefwereld van de leerlingen.  

 

Het programma:

Leerlingen krijgen een beeld van hoe het is om te leven in een land dat bezet is. In het onderwijsprogramma staat de vraag centraal: Wat betekent het om niet vrij te zijn? Door middel van een rondleiding leren de leerlingen hoe het leven in de Zaanstreek eruitzag tijdens de oorlogsjaren 1940-1945. Ook zullen ze ervaren dat niet iedereen dezelfde vrijheden had: de een werd meer beperkt dan de ander. De leerlingen gaan zich verdiepen in de verhalen van Zaankanters en dilemma’s waarvoor zij kwamen te staan. Daarbij leven ze zich in in het leven van hun streekgenoten en zoeken naar overeenkomsten en verschillen tussen hun eigen leven nu en dat van Zaankanters toen. Met de hele klas wordt een socratisch gesprek gevoerd waarbij leerlingen met elkaar in gesprek gaan over de thema’s die in de tentoonstelling worden behandeld. Daarbij komen diverse burgerschapsthema’s aan bod zoals begrip voor anderen, verdraagzaamheid, vrijheid van meningsuiting en afwijzen van discriminatie.  

 

 

 

 

Jij:

- Je bent sociaal en kunt goed samenwerken

- Je bent nieuwsgierig

- Je hebt affiniteit met cultuureducatie

- Je bent proactief en neemt graag het initiatief

- Je bent flexibel en kunt goed improviseren

- Je hebt bij voorkeur enige ervaring in het begeleiden van groepen kinderen en jongeren

 

Wat bieden wij?

• Een stage voor 1 tot 2 dagen per week, voor een periode van 6 maanden

• Een stagevergoeding

• Een interessante, afwisselende en inspirerende werkomgeving

• Veel ruimte voor eigen initiatief


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie