Hans is blij met ons!

Hans van Mierlo is weekendcoördinator van het vestingmuseum. Hij doet dit op vrijwillige basis. Op de openingsdag heeft hij met ons samengewerkt.

Dag Lisa;

Je vroeg me om een korte impressie van de dag...

Hectisch... ik realiseerde me om 18.00 uur toen ik thuis was dat ik bijna 8 uur op mijn benen had gestaan.... alle werkplekken waren immers bezet...

Ik heb genoten van de inzet en ijver waarmee iedereen aan de slag ging. Voor mij was het begin van de dag eigenlijk het lastigst. Wat kun je eigenlijk vertellen over wat het werk inhoud... ik had verwacht dat dat me beter af zou gaan maar moest toch wel schrapen om er iets van te maken. Wat ik daar tekort kwam vond ik weer terug in de praktijk. De veelvoud aan kleine handelingen in combinatie met de museale inhoud die je moet beheersen maakt het werk de moeite waard... voor mij ook weer goed om me dat te realiseren. Een museum is voor mij het mooist als je de inhoud beheerst. Logistiek is nuttig maar, als je het nuchter bekijkt, "gewoon" werk.

Voorbeeld, het programma: het zat namelijk heel knap in elkaar met roulatieschema's, doordachte aandachtsgebieden voor iedereen en goede uitvoering. Volgens mij heeft het publiek het echt heel leuk gevonden. Er was echt over nagedacht. Wat het voor de uitvoering allemaal nog veel leuker maakt is de voor mij zeer zeldzame gelegenheid met echt jonge mensen te werken. Inspirerend zelfs. Ik heb ook weer geleerd van jullie...

In de winkel en aan de kassa liep alles goed. Ondanks dat het geen hogere wiskunde betreft was het door de drukte toch wel een uitdaging overzicht te houden en iedereen de gevraagde bestelling te geven. Volgens mij is het prima verlopen... ik had niet de indruk dat ik echt weg kon gaan maar zou eigenlijk zelf niets hebben hoeven te doen als er een heel klein beetje beter gepraat zou zijn: horeca is communicatie. Maar dat was nauwelijks een minpuntje en viel hoofdzakelijk toe te rekenen aan de snelle overdrachten.

Iedereen was toch min of meer gedwongen snel te schakelen, direct maar te moeten begrijpen waar het om ging en dan ook nog met publiek geconfronteerd te worden, knap zoals het is opgepakt! Opvallend maar begrijpelijk was het enorme verschil in studentes die ervaring in een winkel of de horeca hadden. Een kassa is een kassa en de discipline is hetzelfde. De omgang met publiek en het houden van overzicht was voor hen wat eenvoudiger maar iedereen deed het naar behoren! Pluim dus...

Al met al kijk ik nu al uit naar het vervolg in 2013....

Met vriendelijke groet,

Hans


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie