Halfway there

Wat is het plan: een alternatief programma verzorgen voor 't Kleine Weeshuis. Dit moet zowel voor de kinderen als de (groot)ouders een leerzame en leuke ervaring zijn. De voorbereidingen van dit programma zijn hieronder te lezen.

Een goed begin is het halve werk, zeggen ze altijd. Nou, dan zijn we goed bezig met z'n allen. De presentaties van de doelgroepanalyse voor 't Kleine Weeshuis van het Amsterdam Museum zijn allemaal in de smaak gevallen, ieder met zijn eigen charmes. Een goed begin van de vakantie zou ik zeggen. Maar wat heeft zich in de tijd tot die presentaties allemaal in dat lokaal 208 voorgedaan? En als we daar niet zaten, waar zaten we dan wel?

Zoals Ruben in een vorig artikel al mooi illustreerde begint elk nieuw begin met een kennismaking, waarmee de sfeer er al meteen goed inzat. Vervolgens het eerste echte hoorcollege in tijden. Begrijpelijk dat eigenlijk niemand daarna nog zin had om naar het Tropenmuseum te gaan. Dag 1 zat erop. Op woensdag wordt de les Professionaliseren & Ethiek aangevoerd door Marjelle van Hoorn, een enthousiaste vrouw met een diverse geschiedenis in de erfgoedwereld. Een module waarbij de nadruk vooral op zelfreflectie ligt, wat voor mij in ieder geval even wennen is vergeleken de rest van de RWA lessen, maar in ieder geval niet minder leuk. Daarnaast houdt elk groepje een literatuurpresentatie zodat niet iedereen alles hoeft te lezen, maar slechts een deel. Goeie zet!

Week 2 stond vooral in het teken van de projectanalyse met het bijbehorende bezoek aan ’t Kleine Weeshuis: wat is het, wie zit erachter en waar passen wij in het plaatje. Groepjes waren al gevormd en de eerste ideeën kwamen al bovendrijven. Bij Marjelle gingen we bij onszelf na waar wij in een organisatie zouden willen werken, afhankelijk van de doelstellingen en indeling van een organisatie.

In week 3 kregen we een gastcollege van een medewerker van Villa Zebra over de verschillende manieren van informeel leren van kinderen en volwassenen. Mijn hoogtepunt van de week lag bij het bezoek aan het Van Abbe in Eindhoven. Na 2,5 jaar geen enkele excursie naar Brabant te hebben gehad, was ik als echte Brabantse en Veldhovense toch wel blij dat ik een keer degene was die mocht uitslapen. Het doel van de excursie was nadenken over de rol die publieksbegeleiders spelen. Onze gastdocent liep over van enthousiasme en bracht door middel van interactie de informatie over.

Op dinsdagochtend stonden we klaar bij het Rijksmuseum onder leiding van Laurence Aegerter, een Franse kunstenares uit Amsterdam met een out-of-the-box manier van denken. En aan ons de taak dat ook te doen. Het mikpunt: de catalogus met de meesterwerken van het Rijks. In haar atelier ging ieder de catalogus op eigen manier te lijf. Een ontzettend leuke en gezellige dag, waarbij je weer een kijkje kreeg in de hoofden van je medestudenten. De woensdag met Marjelle stond in het teken van communiceren, wat door zo’n college veranderd van iets doodgewoons in een uitdaging.

Dinsdag naar De Pont, weer in Brabant! Leuke minor dit. Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat, maar ik ben ervan overtuigd dat het nog vier leuke weken gaan worden!


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie