Stop, collaborate and listen

De afgelopen weken hebben we onder leiding van Marie Baarspul voor de module taal en media teksten geschreven. Langzaam opbouwend van een recensie tot een kijktocht. Maar nu kwam dan toch de meest gevreesde: de audiotekst.

Het eerste obstakel was het schrijven van een goede audiotekst voor volwassenen over een kunstwerk uit het Van Goghmuseum. Want hoe ga je een lange uitleg, de geschiedenis en brieven over het werk in 180 tot 240 woorden vertellen? De tekst mag maar duren tussen de 90 seconden en 2 minuten. Want zeg nu zelf, als je langer naar zo’n tekst moet luisteren haak je af.
Na het schrijven van de audiotekst voor volwassenen moest er een audiotekst komen voor kinderen. Ook best een lastige taak. Want hoe kan je er nu voor zorgen dat het schilderij interessant is voor kinderen? En hoe kan je ervoor zorgen dat ze beter gaan kijken naar het werk?

Nadat beide teksten af waren moesten we deze mailen naar Marie en afgelopen vrijdag werden onze teksten besproken. We kregen voorbeelden te horen van audiotours uit het Van Goghmuseum en het Scheepsvaartmuseum. Om te kunnen begrijpen hoe we zoiets nu zelf moeten inspreken. Misschien nog wel het meest geweldige voorbeeld dat we hoorden was van de gemeente Overijssel over de mysteries van het Reestdal. Waarbij de hijgerige stem van Willem de Ridder de bezoekers meeneemt op avontuur.

Nu het tweede obstakel, de audioteksten moeten ingesproken worden. Samen met Melanie ging ik aan de slag om een tekst in te spreken. Na de eerste lachbuien is het ons gelukt. En voor wat extra plezier hebben we de audioteksten ook nog ingesproken met een stemvervormer. Knabbel en Babbel waren er niets bij!

De les eindigde met het beluisteren van alle audioteksten die de klas had gemaakt. Behalve dat het raar is om je eigen stem te horen, merkte we ook waar onze teksten niet klopten. Door tongbrekers of rare zinsopbouwen die je alleen door hebt als je ze hardop voorleest.
Een geslaagde les dus! We hebben onze obstakels overwonnen, dus kom maar op met de volgende audiotekst die we moeten schrijven en inspreken.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie