Terug naar de Reinwardt, hoorcolleges voor alumni

Locatie

Reinwardt Academie
Hortusplantsoen 1-3 , 1018TZ Amsterdam

Sinds enkele jaren houdt zich de Nederlandse samenleving duidelijk bezig met de natie en met nationale identiteit. Nederlanders vragen zich af of deze identiteit bestaat en wat de inhoud zou kunnen zijn. Allerlei symbolen, rituelen en andere culturele verschijnselen worden beschouwd en gekoesterd als typisch Nederlands. Beeldende kunstenaars, mode-designers en architecten laten zich inspireren door het nationale verleden (bijvoorbeeld klomp van Victor en Rolf). De canon van de Nederlandse geschiedenis werd ontwikkeld en het idee van een Nationaal Historisch Museum.

Auteurs schreven populaire geschiedenissen van eigen land, denk bijvoorbeeld aan Gert Mak. De media bedachten Ik hou van Holland en Boer zoekt vrouw die enorme succes hebben. Het oranje merchandizing bij sports-evenementen nam toe en in de muziekcultuur zijn liederen als Mijn Vaderland van Frans Bauer en Nederland oh Nederland van André Hazes populair. In de shows van André Rieu wordt Nederland haast sterker gevierd dan de Weense Wals. Voedselproducenten focussen op ambachtelijke regioproducten. Gebruiksvoorwerpen met de Holland-symbolen tulpen, klompen, molens verkopen enorm succesvol. Het homohuwelijk en thuisbevallen worden als typisch Nederlands benoemd en de klederdracht wordt herontdekt. Herdenkingen aan de Tweede Wereldoorlog of aan het koloniale verleden worden enorm gewaardeerd. En Nederlanders konden de 100 belangrijkste tradities in Nederland kiezen onde de noemer ‘Dit zijn wij’.

Maar hoe zit alledaagse cultuur eigenlijk in elkaar? Dit is belangrijk om te weten om ook het onderzoeksproject te begrijpen. Tijdens dit hoorcolleges zal Sophie Elpers hier op in gaan.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie