Creativiteit,

Alles wat we doen -werk, spelen of eten- overal komt creativiteit aan te pas. Denk maar aan hippe drankjes van Star Bucks met allemaal speciale ingrediënten om ze op te vrolijken. Je gaat niet gewoon ontspannen, nee je gaat lasergamen of ingewikkelde yogastandjes leren. Het wordt vaak onderschat hoeveel moeite het kost om daadwerkelijk creatief te zijn. Mensen zien tegenwoordig creativiteit als een bijwoord, het zilveren randje in plaats van de kern van een groter geheel. Een product met een bijzondere kwaliteit dat een ongekende behoefte vervuld is zeldzaam.

Er is bijvoorbeeld bij het Tate Modern een speciale tour ontwikkeld voor twee mensen. Tours for two. Dit wordt dan ook ingezet als activiteit voor een romantisch avondje uit. Er worden meteen speciale aanbiedingen bij geplaatst zoals een champagne maaltijd. Het museum ontdekte dus dat er een behoefte was bij mensen om het museum te gebruiken als een romantische setting voor een date. Het museum speelde hier goed op in door een intieme tour te maken met ook nog andere luxe bijproducten.

Creativiteit kan in mijn optiek op twee manieren ingezet worden. Het creatief oplossen van problemen en creatief creëren. Creatief problemen oplossen is een georganiseerde manier om creativiteit in te zetten. Het probleem bevat vaak deadlines, targets en andere doelstellingen. Hierdoor ontstaan er denkbeeldige muren waardoor creativiteit beperkt kan worden. Deze doelstellingen kunnen ook boosters zijn die net genoeg stress geven om tot een goed idee te komen; om maar te zeggen, uit nood geboren.

Dan is er ook nog creatief creëren. Dat is een manier van creatief denken die geen grenzen kent. Het vereist dan ook een open geest en geen blokkades. Hieruit kunnen fantastische ideeën voorkomen die een behoefte vervullen die niemand van tevoren kon voorzien. Maar creatief creëren kan ook ideeën opleveren van het type “gebakken lucht”, het soort ideeën waarvan alleen de bedenker de potentie kan zien.

Creatief problemen oplossen is één van de meest belangrijkste taken van een culturele instelling. Hoe zal de collectie op een kwalitatieve, maar ook bij de doelgroep passende manier samengesteld worden? Waar wordt geld geworven voor de tentoonstelling? Hoe krijgt het museum een imago van een professioneel, boeiend, leuk en amusant platform? Het zijn allemaal belangrijke randvoorwaarden. Er is daarom geen kant en klaar pakketje met oplossingen. Culturele instellingen zoeken dan ook soms de hulp van mensen die creatief creëren zoals adviseurs of ingehuurde kunstenaars. Een voorbeeld is het Vestingmuseum Naarden dat in samenwerking met studenten van de minor Cultureel Ondernemen zorgt voor creatieve input in het museum.

Alleen het samenwerken met dit soort creatievelingen is nog niet zo simpel. Kunstenaars en adviseurs zijn anders getraind in creatief denken. Zij zijn vooral bezig met creatief creëren. Zij werken vooral vanuit hun eigen referentiekader. Medewerkers van culturele instellingen werken vooral uit de randvoorwaarden zoals de gerichtheid op de doelgroep en traditionele werkwijze die een instelling gebruikt. Het kan voorkomen dat deze combinatie ideeën oplevert die goed bij elkaar passen. Dit is helaas vaker toeval dan de norm.

De studenten van de minor Cultureel Ondernemen gaan dan ook de uitdaging aan om het creatief problemen oplossen samen te voegen met creatief creëren. Dit gebeurt bij het kunstfestival Tussen Water en Kunst in het Vestingmuseum. Bij dit festival zal er intens samengewerkt worden met kunstenaars uit verschillende disciplines. Er zal werk getoond worden en er worden optredens en workshops gehouden. Ook zullen kunstwerken van de deelnemers gebruikt worden bij de communicatie, PR en marketing van het festival. De samenwerking is dus een essentieel onderdeel en de studenten zullen dan ook deels afhankelijk zijn van de andere denk,- en werkwijze van kunstenaars. Wordt het frustratie of juist de basis voor bijzondere ontmoetingen en creaties?


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie