Een gek kasteel

In Amerongen staat een gek kasteel, uit 1673, te midden van enorme tuinen
image001

Er is tien jaar lang aan gerestaurateerd, en dat mag ook wel want het kasteel is zo goed als authentiek: geen verwarming, net elektrisch licht, alles nog origineel zoals de kasteelheer, graaf Bentink, het in 1940 achterliet. De oplevering vorig jaar werd gevierd met een tentoonstelling-videoinstallatie naar een idee van filmer Peter Greenaway, uitgevoerd door (opera)regisseur Saskia Boddeke en producente/setdresser Annette Mosk. Vrijwel alle grotere en kleinere zalen op de drie verdiepingen zijn voordat het meubilair er in werd teruggezet, ingericht met zetstukken rondom in totaal 22 enorme HD schermen in het pikdonkere kasteel. Daar speelt zich muurvullend het leven op het kasteel op 21 juni 1680 af: personeel, familie, adellijke diplomaten, intriges, dagelijks gedoe. Alles in een aantal speelfilm-loops, tezamen vijfeneenhalf uur, met samenhangend geluidspoor, op elke verdieping anders. Onder de 46 acteurs ook de Nederlandse top: Gijs Scholten van Asschat, Kitty Courbois, Anneke Blok. Gemiddeld besteden bezoekers 1-2 uur aan het ondergaan van deze intensieve, site-specifieke ervaring. Op zaterdag 9 juni, tien dagen voor sluiting, waren we er, met 10 Reinwardtdocenten en aanhang, gedurende een groot deel van de dag.

Vorig en ook dit jaar werkten er twee keer twee Reinwardt-stagiairs, volgens hun en des kasteels zeggen naar uiterste tevredenheid. Na ons bezoek hadden we een intensieve ontmoeting met de twee maaksters en conservator Lodewijk Gerretsen, die inzicht in het ontstaansproces gaven. Dat viel niet mee. Het bestuur van de stichting "wilde iets", delegeerde dat aan de directeur, maar volgde hem uiteindelijk niet helemaal. VSB fonds, Mondriaan e.v.a. legden bij elkaar 6 ton op tafel, er was een lang en ingewikkeld script van Greenaway dat bijna honderd acteurs vergde. Veel gedoe, een vertaling van Jan Rot, bijstelling van scope en enige jaren later stond het ding er toch. Maar er was onvoldoende geld voor marketing, of er was verkeerd gemarket, want niemand wist ervan, ondanks Jeugdjournaal en tv-kunstrubrieken. Uit onderzoek van onze stagiaire Jip bleek dat iets minder dan de helft van de bezoekers het helemaal niks vindt, want van het interieur van het kasteel zelf is niet veel te zien meer, maar de meerderheid – vaak nogal onvoorbereid – vindt totaal geweldig.

Dat laatste gold ook voor ons. Wij raakten direct onder de betovering van een totale onderdompeling in een serieuze, hoogstprofessionele historische encounter. Het eigen antwoord van een authentieke, filmische installatiekunstenaar, op een complexe historische locatie (lieux!) is indrukwekkend, als je je er tenminste voor openstelt. De historische details in verhaal en aankleding lijken allemaal buitengewoon precies te kloppen. Nog belangrijker: helemaal niets is tuttig, kinderachtig of belerend. Terwijl een zekere filmische tongue in cheek je bewust houdt van het medium zelf. Geweldig.

Wegens onverhoopt geld op, directeur de laan uit en half bestuur opgestapt, gaat de installatie voortijdig dicht. Maar kasteel en dames Boddeke en Mosk zinnen alweer op het belichten van een tweede cruciale periode: de 19e eeuw, en daarnaast een opera-installatie in de kasteeltuin, en nog veel meer.

Les voor ons: passie (voor je eigen visie, talent en inspiratie) maar ook compassie (met plek, aanleidingen en mensen), daar gaat het om! En vooral: vergeet nooit ruim te melden waar je mee bezig bent, anders ziet niemand het en is het weg voor je het weet.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie