Het verzamelen van hedendaags erfgoed

Een lange gedachtekronkel na een voorjaarsdag over het verzamelen van hedendaags erfgoed, de bijbehorende publieksparticipatie en de risico`s daarvan.

Zoals je wel of niet weet, organiseert de Museumvereniging educatieve dagen voor haar leden (al zijn buitenstaanders ook welkom).
Waar aan de hand van lezingen, workshops & discussies stof tot denken wordt gegeven over het gekozen thema.

Toevallig mocht ik hier afgelopen donderdag -voor mijn stage bij de Museumvereniging- naartoe. Deze dag was bedoeld voor de sectie Collectie met als thema NU in het museum; het verzamelen van hedendaags erfgoed.

Dit is een thema waar ik (erg) lang over door kan praten.
Dat is A. omdat ik erg lang door kan praten over alles.
Maar vooral B. omdat er voor deze discussie in de nabije toekomst geen concrete oplossing in het zicht is, waardoor er nog veel ruimte is voor het experiment (& correctie).
Als groot voorstander van het experiment was ik hier dus erg nieuwsgierig naar.

Een belangrijke vraag binnen deze discussie is welke rol je de bezoeker hierin geeft. Omdat dit toekomstige erfgoed dicht bij de tijd van nu en dus de maatschappij van nu staat, staan bezoekers hier ook dichterbij.
Maar welke rol laat je het publiek spelen bij collectievorming en waardering? Tesa Luger (Programmamanager Waarde en Waardering van het RCE) vertelde hier meer over.
Bij haar lezing verdeelde ze deze publieksrollen in de categorieën:
-mecenas (crowdfunding)
-informant (crowdsourcing)
-connaisseur (Wat waardeert het publiek?)
-collectioneur ( publiek brengt eigen `toekomstig erfgoed` in)
-programmeur (publiek kiest en stelt samen)
-criticus (Wat mag blijven, wat is erfgoed?)

Hiervan zijn al talloze voorbeelden te benoemen, en niet voor niets.
Volgens mij is bij het verzamelen van hedendaags erfgoed is een actieve en participatieve houding van het publiek vereist.
Alleen zo kan er zo breed mogelijk geselecteerd en verzamelt worden.
Omdat kritisch kijken naar hedendaags erfgoed logisch (en nodig) is, word hier van harte gebruik gemaakt van publieksparticipatie.

Zou dit ook meer kunnen worden toegepast op ander erfgoed?
Of zijn de mogelijke negatieve effecten (smaakinflatie, verlies van kennis)autoriteit van musea, te grote collecties, en vele anderen) te beangstigend?
Deze en vele andere vragen zijn er nog te beantwoorden betreft het verzamelen van hedendaags erfgoed en de mate van publieksparticipatie daarin.
Gelukkig hoeft hier nog geen hapklare en concrete oplossing voor klaar te liggen, want het `nu` duurt nog wel even.

Verder was er nog een erg interessante theoretische lezing van Leontine Meijer- van Mensch (docent erfgoedtheorie aan de Reinward en voorzitter COMCOL), een lezing over het Huis van Alijn in Gent en een reeks aan interessante projecten en voorbeelden. Deze zijn binnenkort te vinden op de website van de Museumvereniging.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie