Van 2013 naar 1615: De Grolsch Brouwerijtour

Een rondleiding in de Grolschfabriek te Boekelo.

Vorig weekend bracht ik een bezoek aan de Grolsch Verzamelaarsgilde verzamelaarsbeurs in de Grolsch brouwerij, en daar kreeg ik de mogelijkheid de Grolsch Brouwerijtour te volgen. Een gids leidde ons rond door de brouwerij, en hier kregen we veel te zien en horen over het brouwproces van het bier en de geschiedenis van het merk Grolsch.

De tour was erg veelzijdig en afwisselend, iets dat ik in sommige culturele instellingen niet vaak terug zie. Alle zintuigen werden aan het werk gezet, zo werd ons het brouwproces uitgelegd aan de hand van monitoren die verschillende beelden lieten zien die het verhaal van de rondleider versterkten en verduidelijkten. Natuurlijk mocht er ook geroken en geproefd worden. Ik nam deel aan de korte tour (45 minuten) waardoor er geen bierproeverij inbegrepen was, maar we konden wel hop proeven en het bronwater uit de eigen bronnen van Grolsch. Dit bronwater wordt zeven kilometer van de fabriek vandaan op gepompt en vervolgens door leidingen naar de fabriek vervoert. De rondleider nam ons daarna mee naar een koelruimte en liet ons daar een historische foto zien, waarop mannen ijs aan het hakken waren in het jaar 1897 in Groenlo, waar voorheen de fabriek gevestigd was. Dit ijs werd opgeslagen in ijskelders en in de zomer gebruikt om te koelen, aangezien men op dat moment daar nog geen apparatuur voor had. Zo legt de gids vaker linkjes naar het verleden in plaats van zich alleen te focussen op hedendaagse ontwikkelingen en innovaties. Vervolgens bekeken we een reclamefilm waarvoor deze historische foto de inspiratiebron en die op dit moment op tv uitgezonden wordt.

Verkooppraatje

Het laatste onderdeel van de tour was een wandeling langs de walk of fame, een lange wand met daarop vele marketinguitingen die Grolsch in het verleden gedaan heeft. De opstelling gaf een museale indruk door het gebruik van historische beelden en posters. Onze gids benadrukte hierbij de kracht van het merk Grolsch, door oude slogans vanaf de jaren ’60 aan te halen die een groot deel van het publiek herkende. De gids nam ons daarna mee naar een beeldscherm waar we de mogelijkheid kregen aan te geven welke oude reclamefilmpjes we wilden zien, een overzicht van filmpjes was te zien op een fotowand. Hierbij kon ook gekozen worden voor enkele buitenlandse reclames, waarmee de internationale bekendheid van Grolsch benadrukt werd. Na enkele filmpjes werd de rondleiding afgesloten. Hoewel dit gedeelte van de rondleiding wel erg voelde als een verkooppraatje voor Grolsch heb ik mij er niet van laten weerhouden na afloop een bokbiertje in bruin café ‘1615’ (gevestigd in de brouwerij) te nuttigen, waar de gids ons ook af zette, en de brouwerij te verlaten met een flinke tas vol Grolsch merchandising.

Naast het hele productieproces van het bier werd het me duidelijk dat Grolsch erg trots is op haar erfgoed en dit gevoel ook over wil brengen op de bezoeker. De rondleiding was strak ontworpen en een ware experience. Onze rondleider was enthousiast, en beschikte over veel kennis van het merk Grolsch, de productieprocessen en haar historie. De rondleiding was leerzaam en overtuigend, en ik ben Grolsch fan!

De Grolsch Brouwerijtour kan van woensdag tot en met vrijdag bezocht worden. Een aanrader is om voor of na de tour de Expositie ‘Grolsch Living History’ te bezoeken, waar een gedeelte van de immense Grolsch verzameling van Jan Bannink te bezichtigen is.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie