Museumcongres 2012 Maastricht

Zaterdag 6 oktober, the day after. Met een krantje, kopje thee en een croissantje overdenk ik de afgelopen dagen. Voor mij waren het intensieve en inspirerende dagen: veel mensen ontmoet en gesproken, acht lezingen gevolgd en twee werkgroepen bijgewoond. Ik ben redelijk uitgeput maar ja, ik had beloofd om een kort verslag te schrijven.
Museumcongres Maastricht 2012 - 06 Door: Fred Ernst

Ik ben èèn keer eerder op een museumcongres geweest, dat was in Middelburg waar het congres in het teken stond van beeldcultuur. Anders dan voorgaande jaren was er dit jaar niet gekozen voor een overkoepelend thema maar zijn er vier thema’s gekozen waar telkens twee sprekers over spraken. De thema’s waren: politiek in tijden van (post)populisme, het belang van de collectie, morrelen aan de autoriteit van de collectie en samenwerken omdat het kan, omdat het mag of omdat het moet.

De sprekers en hun achtergrond verschilde sterk, sommigen komen uit de museumwereld als: Hans Muller (Artis bibliotheek) en Jef Vrelust (MAS) die beide spraken over samenwerking of Olinka Vistica (Museum of Broken Relationships) die sprak over de autoriteit van haar museum. Maar ook sprekers uit andere hoeken waren inspirerend, Mario Resca die sprak over de transformatie van de Italiaanse staatsmusea die onder zijn leiding plaats vond. Elieen Adams met haar betoog voor tekenen om te leren: campain for drawing of de Beagle-avonturier met zwaar bebakkebaarde witharige Engelsman: Redmond O'Hanlon met zoals verwacht een sappig betoog voor objecten waren inspirerend. Natasha Ginwala had naar mijn mening een abstract maar sterk betoog over museum ethiek.

De werkgroepen begonnen dit jaar al op de eerste dag van het congres. Dit vond ik bijzonder prettig want een werkgroep is een prettige manier om kennis te maken met de andere congresdeelnemers. Mijn eerste werkgroep was: Waarom en hoe? Focussen op familievriendelijkheid binnen een museum. Het was echt een hands-on en praktische werkgroep, het entree gebied van een (natuurhistorisch) museum gingen inrichten. Met verschillende maquette elementen gingen we aan de slag om het entreegebied van ons museum zo prettig mogelijk te maken voor de familie Visser: Opa (72), Koen (8) en Sophie (5). De onderliggende vraag: hoe zorg je er voor dat de bezoekers, in dit geval een gezin, zo fit mogelijk aan het museumbezoek beginnen? Voor meer info kijk op het tumbleblog Familiemusea.

De aanpak en het onderwerp van mijn tweede werkgroep waren totaal anders. De werkgroep werd verzorgd door de Triodos bank en Cultureel Ondernemen. Aan de hand van verschillende voorbeelden werd er besproken hoe je dit als culturele instelling kan ondernemen met geleend geld, eventueel met een borgfonds van Cultureel Ondernemen. In de werkgroep werd er vooral gezegd dat culturele instellingen en kunstenaars goed instaat zijn om te ondernemen maar dat zij vaak een zetje in de rug nodig hebben om een goed ondernemingsplan te schrijven.

Naast de inspirerende lezingen en werkgroepen is zo’n congres ook voor het ontmoeten van andere mensen uit de museumsector: netwerken. Als beginnend museum professional vind ik het altijd spannend om mensen aan te spreken, wat heb ik als broekie mensen eigenlijk te zeggen? Maar de werkgroepen hielpen bij het breken van het ijs en in de loop van de eerste dag kreeg ik het aanspreken en het voeren van ‘netwerkgesprekjes’ onder de knie en werd het steeds gezelliger. In sommige gevallen was er echt spraken van een professionele klik en heb ik zeer inspirerende gesprekken gevoerd.

Al met al vond ik het een geslaagd congres. Nu is het tijd om mijn nieuwe professionele contacten te gaan toevoegen op linkedin en mijn scriptie naar de geïnteresseerden op te sturen.


Mediabestanden


1 reacties

  1. chris reinewald Museumvisie
    12 oktober 2012 12:56:09
    mooi relaas
    fijn ook om vanuit de zaal, de doelgroep van vandaag en morgen te horen hole eea overkwam

Plaats een reactie