High-art in de Appel, tja…

Ambient Moment, Roland Schimmel

When elephants come marching in - Echo’s van de sixties in de kunst van nu is de titel van de nieuwe tentoonstelling in de Appel. De jaren zestig; een tijd van protest, activisme, flowerpower, provo’s en drugsexperimenten. Wat zien wij van die roerige tijd terug in de kunst van nu? Gastcurator Mark Kremer selecteerde werk van veertien kunstenaars, waaruit de uiteenlopende invloeden van de sixties in naar voren komen. Mooi, maar ook werk dat mij weinig doet, als ik het al begrijp.

Opening
Vrijdag 26 september; opening. Een praatje van de directeur en de gastcurator. Een heleboel a-lijn jurkjes, mooie stofjes, bloempotkapsels, veel te modieuze Scandinavische jongens en gek genoeg ook wat normale mensen. Zoals bij iedere opening vond iedereen de bar al snel. Buiten stond een massa aan volk te roken; zeer de vraag of zij zich verdiept hadden in het onderwerp van de tentoonstelling, maar ze hadden het vast heel gezellig. Heel cool was de muziekperformance van geluidskunstenaar German Popov (O.M.F.O.) – een combinatie van elektro en oosterse instrumenten - maar ook wel heel erg experimenteel.

Psychedelia en Conceptualisme
Twee kunstvormen die ontstaan zijn in de jaren zestig zijn Psychedelia en Conceptualisme. Vaak worden ze als elkaars tegenpolen beschouwd. Psychedelia is kunst geïnspireerd door geestverruimende ervaringen, zoals tijdens het gebruik van LSD. Het Conceptualisme daarentegen, kunst waarbij het idee het belangrijkste is, is bedoeld als uitdaging van het intellect en wordt dikwijls beschouwd als high-art. De tentoonstelling stelt de volgende vraag: zijn deze kunstvormen wel zo onverenigbaar als ze lijken? Hoe gaan kunstenaars van nu om met die tweedelige erfenis van de jaren ’60?

IJle halo’s en boorgaten
Roland Schimmel maakte speciaal voor de tentoonstelling een hele mooie muurschildering met de naam Ambient Moment. Een paar dunne halo’s die lijken op te komen en weer verdwijnen. Conceptualisme en Psychedelia lijken samen te komen. Het idee van het werk staat voorop; het gaat over licht, de observatie van licht en de manier waarop wij daglicht zien en verwerken. Het geheel houdt je blik vast, terwijl het je tegelijkertijd niet echt lukt om je te fixeren op een deel van het kunstwerk. Net zoals wanneer je onder invloed bent. De kunstenaar heeft het werk eens vergeleken met het meeslepende liedje Hope for Hapiness van Soft Machine.

Kunstenaarsduo Gerlach en Koop maakte het wel heel sobere werk Execution. Bestaande uit enkel boorgaten in de muur overgebleven van de vorige tentoonstelling, en een onuitgepakt pak van 400 vellen A4 rechtstreeks uit de winkel. Voor de kunstenaars is het namelijk interessanter na te denken over het verwijderen dan over het toevoegen van iets. Als we het zaalboekje van de tentoonstelling moeten geloven is het pak papier op de grond een sculptuur. Een sculptuur. Ja dag. Waarschijnlijk hebben de kunstenaars hier heel diep en lang over nagedacht, maar mij doet het weinig. Moet je er heen? Tja…

De tentoonstelling When elephants come marching in – Echo’s van de sixties in de kunst van nu is vanaf 27 september t/m 11 januari 2014 te zien in het Appel Arts Centre: Prins Hendrikkade 142, Amsterdam.


Mediabestanden


0 reacties

Plaats een reactie